Læsetid: 2 min.

To sprog eller et halvt

24. januar 2000

Barnet genbruger modersmålets begreber, når det skal lære dansk

Tosprogede
Det er afgørende for barnets intellektuelle og følelsesmæssige udvikling at give barnet et sprog, da sproget er bærer af barnets begrebsudvikling. Derfor er sproglig stimulering forudsætningen for barnets begrebstilegnelse og dermed dets intellektuelle og emotionelle udvikling. Og da det reelt er forældrenes sproglige stimulering i hjemmet gennem daglig brug af modersmålet, der udvikler barnets begrebsverden (uanset børnehavesnak på dansk), så må det være i alles interesse, at barnet også i skolealderen kan fortsætte den intellektuelle udvikling igennem undervisning i det sprog, hvor det bedst mestrer de begreber, der skal til.
Jo flere begreber, barnet lærer at beherske via undervisning i modersmålet, jo hurtigere og bedre vil barnet kunne oversætte begreberne til barnets andet sprog, dansk, og dermed udvikle det tilsvarende.
Lærere og pædagoger, som til dagligt arbejder med at stimulere det danske sprog hos to-sprogede børn i førskolealderen, opfordrer forældrene til at snakke mest muligt med deres børn på modersmålet, som de behersker bedst. Og i skolealderen bliver det så nødvendigt at bygge ovenpå hjemmets begreber med en systematisk modersmålundervisning med en kvalificeret lærer i sprog, kultur og historie, hvilket øger parathed til at forstå dansk kultur. Alle foretrækker vel børn med to hele sprog, modersmålet og dansk, gennem bevarelse af muligheden for fri modersmålundervisning, fremfor at lade nogle børn i stikken som sprogligt underudviklede både mht. deres modersmål og deres danske, altså som såkaldt rodløse dobbelthalvsprogede - med stor risiko for kriminalitet?

Blandingsidentitet
Ja, for modersmålundervisningens indlevelse i forældrenes kultur og historie kan hjælpe flygtninges og indvandrernes børn til den følelse af selvværd og ligeværd, der gør, at de magter at vurdere og sortere de kulturelementer, de møder, og så tage det bedste fra begge og således ende som stærke selvhjulpne individer med den optimale personlige blandingsidentitet som 1. generationsdanskere - godt forberedt til globaliseringens udfordringer.
Mærkeligt, at det er de partier, som er så bange for at flygtninge ikke tager hjem igen, der nu vil fjerne den modersmålundervisning, som vil gøre det nemmere at klare sig i det gamle fædreland.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu