Læsetid: 1 min.

Arm i arm med Haider?

Debat
5. februar 2000

"Ole Krarup og Jörg Haider" - den er bare for langt ude David Rehling

Åbent brev
Kære David Rehling. Jeg sætter sædvanligvis stor pris din journalistik, der er båret af vid og klarsyn. Det gør mig derfor ondt, at du i din kommentar den 2. feb. fortæller læserne, at "Ole Krarup og (...) Jörg Haider politisk lever af at lade, som om det hjemligt nationale er det indenrigspolitiske (...) og resten af Europa er en fjern udenrigspolitik".
Ole Krarup og Jörg Haider! Tak for den.

I al fredsommelighed
Må jeg i al fredsommelighed gøre opmærksom på, at min og Folkebevægelsens modstand mod den - mere og mere vildtvoksende - Europæiske Union ligger milevidt fra (ja, er diametralt modsat) den fremmedfjendske nationalisme, som (ubestrideligt og faretruende) vokser frem i Europa i disse år, med Haider og hans FPÖ (og Den Nationale Front, italienske nyfascister, Flamsk Blok, etc.) som uhyggelige eksempler. David Rehling må vide, at jeg befinder mig - om nogen - på den anti-racistiske fløj i dansk og europæisk politik.
Men til forskel fra mange andre (de europæiske føderalister, bl.a.) mener jeg, at det "alternativ" EU's overnationale apparater tilbyder kun gør ondt værre, fordi EU's omsiggribende overtagelse af den politiske beslutningsmagt slet og ret ødelægger vores demokratiske selvværd.

En uhørt indblanding
I den konkrete sag, David Rehling refererer til - EU's intervention i den østrigske regeringsdannelse - har jeg givet udtryk for, at EU's ministerråd gør sig skyldig i en uhørt indblanding i den demokratiske proces i et selv-stændigt land.
Det er for det første i strid med traktaten og dernæst udtryk for en ildevarslende magtarrogance. Så meget des værre, som pres-sion af den art kun kan have én politisk vinder:
Jörg Haider.
Jeg ved ikke, om Rehling stiller spørgsmålstegn ved mit demokratiske - antifascistiske - engagement. Det turde være velkendt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her