Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

16. februar 2000

Fjumreår
12. FEB. - Til fru undervisningsministeren, cand polit eller noget i den retning.
Til dit indlæg den 11. feb. om uddannelsespolitik og den sociale baggrund: Jeg er opmuntret over, at du tilsyneladende mener at den individuelle unge har en vis betydning i valget af egen fremtid. Men jeg forstår dårligt, at du andetsteds på andet tidspunkt har sagt, at unges fjumreår er et spild af tid, som fællesskabet ikke kan acceptere. Vil du være så venlig at præcisere, for at jeg som menig borger kan forstå dit standpunkt, hvad du som 'socialliberal' kunne tænkes at mene om forskellen på Mills og Benthams syn på det gode liv?

Søren Jensen
Løjt Storegade 6a
6200 Aabenraa

DF sætter dagordenen
11. FEB. - I okt. '99 iværksatte Dansk Folkeparti sin kampagne, Gamle Danmark - Tryghed i alderdommen. Derfor var det glædeligt at være vidne til tredjebehandlingen af Venstres lovforslag for nylig. Kommunalbestyrelserne skal udpege en praktiserende læge, der halvårligt sammen med embedslægen skal rapportere til kommunalbestyrelsen om plejeindsatsen på de enkelte områder.
Det er en fornuftig reaktion på, hvad vi har været vidne til i aviserne de seneste måneder. Her er det kommet frem, at nogle plejehjem bare vender bleen, når der 'kun' er tisset i den. Dybt, dybt kritisabelt og frastødende. Og det håber jeg da, kan ændres ved det nye lovinitiativ.
Men hvordan kan det være, at Venstre pludselig tænker så meget på de ældre? Det er da noget nyt! Og det er ene og alene Dansk Folkepartis fortjeneste, at der er kommet denne debat omkring de ældre borgeres forhold i Danmark.

Morten Messerschmidt
Græse Mølle 4
3600 Frederikssund

Etisk skred
11. FEB. - Jeg har med interesse læst Egon Clausens indlæg 'Beskidte våben i Esbjerg' i Information sidste uge, og kan bekræfte indtrykket, da jeg har familie i området (Jyske Vestkystens primærområde i Syd-/Vestjylland) og jævnligt kommer der. Men det er ikke kun Jyske Vestkysten, som giver fortrinsret for debat-indlæg med fremmedfjendsk indhold. Også Morgenavisen Jyllands-Posten har en lignende redaktionel taktik. Jeg har ofte forsøgt at indrykke debatindlæg med et mere nuanceret indhold i debatten omkring 'de fremmede', men alle indlæg er returneret med besked om 'manglende plads'. Til trods for, at der hver dag er plads til indtil en halv snes indslag grænsende til racisme. Det er dog ikke alene den trykte presse, som er i gang med et etisk skred, også måden, hvorpå de fremmede præsenteres i radio og tv, har pågået et skridt i den retning, at man altid omtaler de fremmede minoriteter i negativ form, eller præsenterer negative hændelser med hentydning til fremmede. Som eksempel vil jeg nævne, at DR-TV1 i en nyhedsudsendelse, hvor man behandlede 'socialt bedrageri' som tema, viste et baggrundsbillede med muslimske kvinder.

Bent Brogaard
Provstevænget 5,
Galten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu