Læsetid: 2 min.

læserdebat

3. februar 2000

Et afstumpet massefænomen
27. JAN. - Når fokus er på miljø og trafik, trænger den protestantiske bondeanger af og til gennem den tjekkede overflade, som de fleste ynder at signalere.
Somme tider fører skyldfølelsen endda til debat om hvordan samfundet måske mest afstumpede massefænomen, privatbilismen skal løses. Men ak. Løs-ningen er, at vi indfører roadpricing, dele-biler, forbedrer de offentlige transportmidler, og sætter benzinafgiften op (så det kun er de rige der kan få lov at svine miljøet til). Vi kan jo ikke undvære bilen (hvordan klarede man sig da før bilen blev opfundet!) Endnu engang skal de småborgerlige illusioner luftes. Løsninger er småjusteringer. Selve systemet med dets indbyggede trafik-vanvid skal der sandelig ikke pilles ved! Med den indstilling skal de-facto koalitionen bil/olieindustri og forbrugere nok få realiseret trafikprognoserne og få kørt klimaet i sænk. Alt andet vil være ulogisk ud fra de nuværende tendenser.
Det er mærkeligt, at CO2 truslen åbenbart ikke kan sive ind hos den enkelte bilist. Han må være indskrænket på en eller anden led. Han er da også uhyre enkel at portrættere psykologisk, og dermed nem styre at styre for de økonomiske og politiske magthavere.
Han er materialistisk orienteret og miljømæssigt fremmedgjort Han er bange for at miste sit arbejde og forbrugsmuligheder, da det primært er her han henter sin identitet. Han er en omvandrende falliterklæring - set ud fra et progressivt synspunkt.
På miljøfronten er det sikkert, i takt med de uerklærede og intensiverede bestræbelser på at køre klimaet i sænk, at der vil blive talt døre og stolper op og ned om miljø i de kommende år uden at det selvfølgelig fører til noget. Bakket op af den reelt svage folkelige vilje til at ændre transportadfærd, er der desværre intet der tyder på, at de penge-stærke grupper i samfundet vil lægge kursen om, og for alvor investere i vedvarende energi før den sidste oliekilde er tømt rub og stub. Alt andet vil være urealistisk ønsketænkning.

Per Dørup Jensen
Feggesundvej 31 st. th
9220, Ålborg Øst.

At ligge til last
25. JAN. - Engang imellem kan man næsten ikke dy sig for at reagere på de "sprogblomster" man ret så hyppigt støder på nuomstunder i sin avis. Den 25. jan. ser man i Information overskriften "Jeg ligger til last." Det er ikke indsenderen, der bruger udtrykket, så det må vel være på redaktionen, man mener, at dette udtryk er korrekt. Men det skurrer vist i manges ører.For en sikkerheds skyld har jeg slået op i Nudansk Ordbog - man må jo have rygdækning!
Ordbogen mener tilsyneladende som jeg - at man ikke kan "ligge til last." Jeg tror man forveksler "last" med "byrde." Man kan "ligge til byrde" for nogen - og man kan "lægge én noget til last" - dvs. "give ham skylden for noget." Altså to helt forskellige ting, som folk blander sammen. For det er ikke første gang, jeg har truffet det udtryk i avisen. Derfor dette lille hjerte suk.

Lise Methling
Bueager 47
Vedbæk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu