Læsetid: 2 min.

Arkivloven er en lukningslov

6. marts 2000

Nu skal udvalgte 'historiefrisører' have arkivadgang

Kildemateriale
7. feb. bragte Information en artikel om, at Poul Nyrup Rasmussen vil åbne alle arkiver "for en gruppe historikere". Historikeren Lene Wul fastslog, at det var ganske unødvendigt at åbne arkiverne, for "hun havde nemlig ikke oplevet dem som lukkede". Som bevis for denne mærkværdige påstand, henviste hun til forarbejdet til bogen Flygtning 38.
Oplysningen lød utrolig, så jeg rekvirerede bogen og læste den. Nu kan jeg bedre forstå, den beroligende udtalelse om, at arkiverne står vidtåbne. Lene Wul har overhovedet ikke forsøgt på at gå ind i de sagsmapper, der omhandler behandlingen af 70 Hitlerflygtninges skæbne i Danmark. I perioden juli 1940 til august 1941 blev de sjoflet på det groveste af Justitsministeriets embedsmænd i en dansk fangelejr, Horserødlejren, for derefter i august 1941 at udlevere 41 flygtninge til Gestapo i Tyskland.
Blot få uger efter den tyske besættelse af Danmark, blev 30 flygtninge fra Tyskland arresteret af dansk politi . Det skete ved en samlet aktion 26. juli 1940. De blev lukket inde i Vestre Fængsel, som om de var straffefanger. Derfra gik turen videre til en fangelejr i
Nordsjælland.

I strid med arkivloven
I bogen Flygtning 38 bruges der kun få linier på en omtale af anholdelsen af i alt 127 flygtninge. Justitsministeriet har oplyst Lene Wul om, at der ikke - som ved anholdelserne i 1941 af kommunisterne - var "tale om en systematisk og organiseret aktion."
Det passer ikke, men måske er arkivet med aktionen 26. juli 1940 og de 70 sagsmapper om Hitlerflygtningene skæbne gjort utilgængelige. Det må i så fald være sket efter at jeg, sammen med historikeren Thomas Clausen, for fire år siden fik lejlighed til at gennemgå materialet.
Tilbage er Nyrups udtalelse om, at "en gruppe historieforskere nu må have adgang til at belyse og beskrive de faktiske hændelser om dansk politik dengang."
Statsministeren lover endog, som han siger: "forskere adgang til alt relevant kildemateriale i statens arkiver"; men hans løfte er i strid med arkivlovens klare ord i Pgf. 20 om, at "Statens Arkiver er tilgængelige for enhver."
Nu skal der pilles nogle edsvorne historikere ud, dem som landsretssagfører Carl Madsen tilbage i 1960'erne kaldte for 'historiefrisører'. Dengang var der også kun arkivadgang for særligt udvalgte forskere.
Regeringen lurer på at ændre arkivloven om få uger ved at liste nogle ord ind om, at "forskere skal tilgodeses", når det drejer sig om arkivadgang, men er det godt nok?
Fork. af red.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu