Læsetid 3 min.

Fisse-fjolserne

10. marts 2000

Det kommer ikke mig ved, hvad kvinder vil eller ikke vil

Kønskommentar
I og med den seneste tids selvpromoverende, såkaldt kvindesaglige udgivelser, kan enhver da heldigvis tage den platte omtale af det kvindelige kønsorgan, 'fisse', til sig og bruge det, som han/hun vil. Det er da et fremskridt, der vil noget.
I øjeblikket vælter det frem med unge, velbjergede kvinders inderlige navlebeskuen, hvor der sættes lup på de mest latterlige ting, der på en eller anden måde skal forklare, hvor undertrykte de er. F.eks. har en elsker eller ægtemand smidt sine smarte underbukser på gulvet - og tænk en gang - det har hun ydmyget sig til at samle op. Jamen, behøvede det stakkels undertrykte væsen virkelig at gå til sådanne yderligheder? Kunne hun ikke have sagt til den afskyelige mandschauvinist, at han selv kunne samle sine underbukser op? Ja, jeg spørger bare.

Man skal kunne noget
Denne kælne bande af damer, der inden for de sidste ti år har forsøgt at blive til noget inden for det, der kaldes 'medierne', er i virkeligheden dybt fornærmede over, at man ikke uden videre kan blive star, men faktisk skal kunne noget. Det er disse forkælede yngre damer helt uvant med, for farmand syntes jo altid, at de var så talentfulde.
Men sådan er samfundets love ikke, hvor mange der end er blevet hjulpet ind på pladser, de ikke kan bestride, på grund af deres families forbindelser, sådan som vi oplever det overalt i samfundet i dag. Prøv at tælle familienavne og undre dig over, at det er gået dem så godt. Behøver jeg at nævne navne?
Men som Bertolt Brecht skriver i Læsebog for byboere: "Glem jeres drømme om, at man vil gøre en undtagelse med jer/Hvad jeres mor sagde jer/Var uden forbindende/Behold jeres kontrakt i lommen/Den bliver ikke overholdt her/Glem jeres håb om, at I er udset til præsident/ Men læg jer ordentlig i selen/I må tage jer ganske anderledes sammen/Hvis I vil tåles i køkkenet..." (Oversættelse Ivan Malinovski).
Sandheden om mænd og kvinder er den banale, at mænd er dygtigere end kvinder til det meste af det, der skal gøres i dette samfund, som det ser ud i dag. Kvinder kan principielt ikke få hånden op af lommen og har en ulyksalig hang til overflødigt snakkeri, når der skal bestilles noget. Desuden er de nogle elendige filosoffer - og tiden kræver faktisk, at den enkelte skal være i stand til at filosofere. Derfor kan kvinder heller ikke blive innovative inden for IT, men som sædvanlig er de gode til at betjene det én gang skabte. Derfor får de naturligvis mindre i løn end mænd. Det er et helt banalt spørgsmål om dels kvalifikationer, dels evnen til at få noget fra hånden.

Vi mænd kan
Se det dog i øjnene: Kun et fåtal af kvinder vil være i stand til at opnå samme høje kvalifikationer som mændene. De vil til gengæld bevise, at vi mænd har ret, for hvem har nogen sinde set en kvindelig arbejdsgiver, kontorchef, politiker eller hvad tænkes kan af højere stillinger, optræde blidere og mere forstående end mænd? Jeg gider ikke nævne navne!
Det kommer ikke mig ved, hvad kvinder vil eller ikke vil. Det må de selv finde ud af. Men da jeg trods alt har en klat til overs for kønnet, synes jeg nok, det kunne være ulejligheden værd for den enkelte kvinde at overveje situationen.
Jeg skal ikke hér komme ind på, hvad der gør kvinder så unikt forskellige fra mænd - det turde være kendt - men det var måske værd at tænke over, om der ikke skulle kunne ligge en ligeværdig fremtid inden for dette/disse felter? Det handler ikke om lige løn for lige arbejde, det handler om ordentlig løn for forskelligt arbejde. Nå, men disse var ordene.
Så venter jeg blot på at mærke, hvordan den sunde fornuft, der jo er kvinders særlige kendetegn, efterhånden vil komme op til overfladen. For I kan jo ikke blive studieværtinder eller professorer alle sammen alligevel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu