Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. marts 2000

Selvfed fejllæsning
20. MARTS. - Jeg skal undlade at forholde mig til den ellers interessante påstand (14. marts i kronikken "Mænd er nogle svin"), at min seneste bog Min mosters migræne ifølge ph.d. i litteraturvidenskab Lillian Munk Rösing falder ind under "en velkendt patriarkalsk genre: Kvindelig kaffeslabberads" (?). Ejheller skal jeg mæle et ord om at blive rubriceret som "inkompetent feminist", der med "bogen fortsætter en patriarkalsk tradition frem for at bryde med den" (?). Men når denne selvfede akademiker hævder, at "bogen handler om at hendes farfar var et svin..." må jeg på det kraftigste dementere.
Ligeså må jeg afvise at bogen indeholder nogetsomhelst interview med min farmor (omend det ellers nådigt roses for at være "spændende"). Af den simple grund, at Min mosters migræne (bl.a.) handler om min mormor og min morfar. Helt ærligt, hvor svært kan det være? Bare en smule elementær indenadslæsning på bogens præmisser og mange fantomer ville (kedeligt nok, selvfølgelig) blive manet i jorden.
Eksempelvis har jeg vist aldrig hverken sagt, skrevet eller ment, at "mænd er nogle svin". Så hvilket formål tjener det at putte mig et så primitivt udsagn i munden?
Andet naturligvis end at fremstille mig som et lavere-stående, mindre begavet og mindre reflekteret væsen end kronikøren selv. Hvilket efter min bedste overbevisning er ganske patriarkalsk.

Hanne-Vibeke Holst
Kr. Zahrtmanns Plads 78,1
2000 F.

Danser på ømme bylder
20. MARTS - Når man som undertegnede arbejder med kommunikationspsykologi, er det fagligt set dybt fascinerende at følge de højtgearede personlige overfald på Eske Holm fra hvad der virker som samtlige ansatte og bestyrelsesmedlemmer med familie i Dansens Hus og tilknyttede projekter.
Manden må virkelig have danset på ømme bylder. Jeg mener:
Hvis det virkelig var så åndssvagt, det han har skrevet, var der vel ingen grund til den voldsomme reaktion.

Carsten Grolin
Bakkedraget 43
4534 Hørve

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her