Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. marts 2000

Renlivet hykleri
6. MARTS - Jeg er blevet opfordret til at støtte en appel mod fremmedhad. Der var ikke noget, jeg hellere ville. Men når man ser, at bag appellen: "Det er blevet flovt at være dansker" står folketingspolitikere som Peter Brixtofte, Jakob Buksti og Henrik Svane, forsvinder lysten med det samme. Disse politikere og deres partier har gennem de sidste år systematisk gennemført så omfattende stramninger i udlændingelovgivningen, at Danmark i dag har Europas mest fremmedfjendske lovgivning på området.
At samme politikere "appellerer" mod fremmedhad og bl.a. vender sig imod "en politisk kappestrid om, at tale ned til menneskets laveste instinkter" - ja, det kan kun kaldes renlivet hykleri.
Der er sandelig trængsel ved håndvasken. Begynd hellere en storvask.

Hans-Henrik Nordstrøm
Tyvelsevej 26, Tyvelse
4171 Glumsø

Menneskets maya
13. MARTS - Mennesket er beruset. Mennesket beruser sig i tanken om via videnskab og teknologi at tage springet fra begrænset til ubegrænset viden og magt, til alvidenhed og almagt, i tanken om at tage springet fra barn til Guddom. Mennesket tror sig endeligt i tid, men uendeligt i tanke og magt. Sandheden er det modsatte.
Og så længe det er sådan, lurer katastrofen via politiske, teknologiske, videnskabelige total-ideer. Først når vi erkender, at vi er endelige, at dette spring ikke kan tages, er vi i sikkerhed. Tanken om menneskelig guddommelighed, tanken om det guddommelige spring, som mennesket altid føler sig på nippet til at tage, denne menneskets sindssyge rus, er menneskets store illusion, menneskets maya.

Carsten Ploug Olsen
Ny Vestergade 6, 1.
5000 Odense C

Vi vil vide mere
13. MARTS - Hvad med nogle artikler om hvordan ulandsstøtten formidles mere konkret?
Det kunne være interessant at høre om den gavn, der er for konkrete grupper af mennesker. Jeg læste den 11. marts, om at Danida finansierer en menneskeretsgruppe i Honduras.
Den er lille, men effektiv i et vanskeligt arbejde med at forbedre helt forfærdelige forhold for fanger i Honduras' fængsler. Der må være mange projekter, som virkelig betyder en positiv forskel for nogle mennesker.
Artikler om dette kunne veje lidt op på indtrykket af håbløshed, at det alligevel ikke nytter, at pengene bliver brugt forkert og havner i de forkerte lommer.
Det vil jeg dog også gerne læse om.
Det kan være ulandshjælpen forslår som en skrædder i helvede, og at det er de generelle økonomiske forhold i de enkelte verdensregioner, som betyder noget afgørende for ændring af de massive fattigdomsproblemer; men hvis bistanden kan komme enkeltindivider til gavn er det vel også værd at tage med.

Torben Madsen
Østvej 5, 1.tv.
3230 Græsted

Kapitallogisk
Et fascistisk parti, der udspringer fra storkapitalen, kan uden problemer indgå i en regeringsdannelse (tilfældet Italien), hvorimod et fascistisk parti, der truer storkapitalen, straks bliver fordømt (tilfældet Østrig). Et råd til alle glade tilhængere af den europæiske union kunne være at overveje om I optræder som en magtfuld gruppes nyttige idioter.

Geert Heldager Nielsen,
Søborg Hovedgade 139A ,
2860 Søborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her