Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. marts 2000

Hvor mange kom der omkring 1900?
4. MARTS - Det var en glimrende parallel (om den jødiske indvandring omkring 1900), Georg Metz drog frem i sin dejligt vrede spids den 3. marts. Også den indvandring kaldte åbenbart Rønn Hornbech'ske udtalelser frem om Original-Danmarks forestående undergang.
Men pirrede det ikke Metz' journalistiske nysgerrighed, så han kunne få lyst til at fortælle os, hvor mange (fra Østeuropa), der kom den gang, og over hvor længe - og hvordan gik det til? Det gjorde heller ikke spor, om vi fik nogle af de navne, som vist senere var med til at stive vores samfund af, og som vi endda lærte at værdsætte.

Niels-Jørgen Tortzen
Grønnegade 25, 4800 Nykøb. F.

Snyd igen og igen?
10. MARTS - Danske vælgere er gang på gang blevet snydt ved folkeafstemninger om EF og EU. I 1972 fik Jens Otto Krag således udsat et topmøde om, at meningen med 'Fællesmarkedet' skam var at bane vej for en politisk union, til tre uger efter folkeafstemningerne i Norge og Danmark. Snyderiet startede allerede kort efter Romtraktaten i 1957. Forordets tekst om, at målet var en union, forskrækkede os, så 'union' blev i den anden danske oversættelse ændret til 'sammenslutning'. I 1986, da vi stemte om 'Pakken', hvis rigtige navn var 'Enhedsakten', sagde Poul Schlüter, at stemte vi Ja, ville unionen være stendød.
Nu gentages legen. Vi skal stemme tre måneder før en regeringskonference, der med garanti giver mere union. Men nu bliver det sværere at skjule, bl.a. fordi den nye formand for EU-Kommissionen er åbenhjertig. Kort efter sin tiltræden sagde Romano Prodi: "Nu har vi chancen for at genskabe det romerske imperium!" - og kort efter sagde han til den britiske avis The Independent, at EU-Kommissionen er på vej til at udvikle sig til en egentlig regering. Men den 28. sept. får vi den måske afgørende chance for at sige Nej til den europæiske superstat, som hele tiden har været hensigten med både EU og EF.
(Fork. af red.)

Knud P. Pedersen
Auningvej 33, 8544 Mørke

Om kvindekønnet
4. MARTS - Jeg undrer mig over, hvad det er Pia Friis Laneth tror hun signaliserer, når hun spadserer 'knejsende selvbevidst' i sin nye leopardprikkede nylonpels, og som hun kun vil have en bestemt reaktion på.
I øvrigt mener jeg ikke, at en generel udtalelse om kvindeligheden som 'en blomst, noget værdifuldt som mænd skal agte' er hverken respektfuld eller skøn men tværtimod vildt patroniserende.

Lone Willumsen
Tycho Brahes Allé 31
2300 København S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her