Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

11. marts 2000

Den yderste højre-fløj, her og der
6. MARTS - På den yderste højrefløj har vi her i landet partiet Venstre. I Østrig har de Frihedspartiet.
Begge navne er diametralt modsatte af, hvad partierne står for. Venstres formand kommer ikke med racistiske eller socialt diskriminerende udtalelser, men det klarer matronerne.
Først var det de sociale tabere, som ikke - i lighed med hvad de liberale kan tillade sig - skulle slippe godt fra økonomisk kriminalitet og socialt bedrageri.
Dernæst er det de fremmede, som skal stoppes ved grænsen og sendes tilbage til hungersnød eller politisk forfølgelse.
Lige som Frihedspartiets stifter lægger afstand til egne racistiske udtalelser, hvis det er opportunt, gør Venstres leder det til matronernes "uheldige" udtalelser. Begge ledere har et uudgrundeligt intetsigende udtryk i øjnene og et afvæbnende, skævt grin/smil.
Er det ulven, som forsøger at gemme sig i fåreklæder?

Britta Matthiasen
Nr. Allé 79, 4400 Kalundborg

Journalister ved for lidt om islam
7. MARTS - I artiklen "Sygeplejersker ved for lidt om islam" i Information den 7. marts skriver Malene Grøndahl:
"Når et for tidligt født barn af muslimsk herkomst skal døbes, ringer forældrene af og til til deres hjemland for at konsultere familiens overhoved."
Hvornår er vi begyndt at døbe muslimske børn? Muslimerne gør det i hvert fald ikke!

Anna-Karin Guindy
Rensdyrløkken 137, Odense NV

Om vandkamp
8. MARTS - Som Ellen Leinwand altid siger: "Kvinder uden mænd er som fisk uden krisecykler."

Lars Nevald
Lyøvej 9, 2000 F

En billig kommentar
8. MARTS - Jeg kan ikke fordrage at blive stukket af en myg. Jeg ville endnu mindre bryde mig om at blive angrebet af en tiger. Selvom jeg har stor for-ståelse for, at det ligger i hunmygs natur at suge blod, og at tigeren kun følger sin drift, så må de tage ansvaret, og jeg klasker med god samvittighed myggen, ligesom jeg ville skyde den angribende tiger, om jeg magtede det.
Randy Thornhill og Craig Palmers' arbejder om voldtægt som "et naturligt, biologisk fænomen, som er et produkt af den menneskelige udviklingshistorie" kan ikke bare affærdiges med en billig kommentar "det værste er, at de anser voldsmanden for at være uden ansvar for sin handling. Han følger bare sin drift" (Bjarke Møller i Information den 8. marts). Deres pointe er, at såfremt deres hypoteser er rigtige, så er de nuværende tiltag for at reducere vold-tægt nyttesløse. Udover deres videnskabelige arbejde med hypoteserne, så opstiller de alternative tiltag til afværgning af voldtægt.
Jeg har ikke nogen mening om Thornhill og Palmer's hypotesers rigtighed, men jeg opponerer mod Bjarke Møllers totalt ideologiske afvisning af dem.

Finn Verner Jensen
Olufsgade 26
9700 Brønderslev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu