Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. marts 2000

Bilen er en tidsrøver
Hvis vi medregner de arbejdstimer, der skal til for at råd til at køre i bil, kører bilisten med en hastighed af 10 km i timen.
Afstandene til arbejde, indkøb og fritidsaktiviteter øges hele tiden. Folk kører stadigt længere for at udføre de samme daglige opgaver. Da vi ikke kan tilføre døgnet nye timer, må farten sættes op på flere og flere veje og større og større vejanlæg.
Bilen har en kortvarig lykkebringende effekt, men skaber på længere sigt et afhængighedsforhold.

Svend Vestergaard Jensen
Jyder mod Overflødige Motorveje

Clairvoyance
6. MARTS - "Øko-myter under lugejernet" var overskriften på en artikel i Information den 6. marts 2000. Et nyt forskningsprojekt er i gang på Landbohøjskolens Institut for Human Ernæring under ledelse af lektor dr.med. Peter Marckmann.
Projektet skal i løbet af det kommende år vise om økologisk mad er sundere for mennesker end ikke økologisk. Alligevel udtaler Peter Marckmann allerede på nuværende tidspunkt, hvor projektet lige er startet, at "der ingen klar sammenhæng er mellem økologiske fødevarer og menneskers sundhed". Han tror ikke, at "marginale fordele ved de økologiske produkter betyder noget for folkesundheden" og "frygter, at projektet vil give bagslag for de økologiske produkter, når facit gøres op om et år".
Min første reaktion er: Hvorfor bruge dyre forskningspenge på at undersøge noget, ethvert barn med den mindste smule sund fornuft ved i forvejen. Det kan umuligt være sundt at få pesticider i sin mad, ej heller at spise afgrøder, der er presset frem til unaturlig størrelse ved hjælp af kunstgødning.
Og straks efter melder tanken sig: Nogen må stå bag! Forskning kan foretages på mange måder: De metoder der anvendes og de teser, der stilles op har betydning for forskningens udfald. Det forekommer derfor mærkeligt, at Peter Marckmann på forhånd har en forventning om de resultater, han vil finde. Burde han ikke som forsker være neutral? Hans udtalelser får i hvert fald mig til at tænke: Gad vidst hvem, der står bag dette projekt. Eller med andre ord: Hvem betaler? Jeg kunne forestille mig mange interesseorganisationer, der ville være interesserede i at få de forskningsresultater frem som Peter Marckmann mere end antyder.

Liljan Wagner Smitt
Margrethevej 3
2960 Rungsted Kyst

Svensk ikke-indvandrere?
6. MARTS - På forsiden af Information den 3. mar., kunne man læse om, hvordan kunstuddannelserne godt nok har flere studerende, der er flyttet hertil fra Norden og EU, alligevel hævdes der i artiklen, at der næsten ingen studerende med "indvandrerbaggrund" er!
Er artiklens journalister blevet så indsovsede af den omkringsiggribende, misvisende sprogbrug (og statistikbrug) hos Dansk Folkeparti m.fl., at en indvandrer nu er synonym med en person fra en 'ikke-vestlig' kulturkreds? Dvs. en svensker, der flytter til Danmark, er ikke en indvandrer? Selv tilhører jeg den etniske minoritet af svenskere i Danmark - og i lighed med mange andre indvandrere bor jeg på Nørrebro, hvor jeg nyder den kulturelle mangfoldighed!

Lennart Björneborn
Heimdalsgade 42, 2200 Kbh. N

Dylan og guldhornene
4. MARTS - Her er en supplerende oplysning til det nye Dylan-leksikon: Den mand, der har sendt Bobs stemme ind igennem en guitarforstærker på Time Out of Mind, er ligeså stor en klovn som ham, der smeltede Guldhornene om.

Frans K. Mikkelsen
Dyrskuevej 13-2.1
9200 Aalborg SV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her