Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. marts 2000

Samliv slut?
6. MAR. - Den mindst ringe og jeg har fulgtes ad fra kollegiets fælleskøkken over kollektiver til parforhold og tilbage til kollektivet, men nu er vi gået på nedtrapning og ses kun i weekenden. Måske er det begyndelsen til et endeligt brud og måske vil vort parforhold blive tilført ny energi så kærligheden igen vil blomstre. Jeg er parat til at give det en ny chance, men jeg er kørt træt i avisens mere og mere snævre horisont.
Det ville hjælpe meget på mine positive følelser for avisen, hvis den tiltagende fiksering på 'sager' på bestemte måder med bestemte forslidte vinkler ('hvorfor holder det her ikke?') blev udfordret lidt. Prøv f. eks. at udskifte 'indvandrer' med 'handicappet, funktionshæmmet, deltidsarbejder'. Så ville det hedde: Hvorfor er arbejdsløsheden blandt handicappede så meget større end blandt ikke-handicappede?
Hvorfor lukkes dørene for ansættelse når der er ønske om et halvtidsarbejde - også selv om man hedder Jensen? Selv om arbejdsgiveren garanteres godtgørelse i tilfælde af merudgifter, opfattes det tilsyneladende som mere risikofyldt at ansætte en intellektuelt top-kvalificeret og motiveret medarbejder med fysisk handicap end en 'normal' storryger, der tager på skiferie. Det gør den handicappede næppe. Hvad ligger bag arbejdsmarkedets massive modstand mod at skulle 'indrette sig', så flere kan få det bedre?

Fork. af red.
Marianne Bindslev
Ole Rømersgade 57
8000 Århus C.

En sniger
9. MARTS - Ved at forhale sin endelige stillingtagen til fremtiden, for forsøgene med bydelsråd i København, har overborg-mester Jens Kramer Mikkelsen øget forventningerne til visioner og detaljer i hans udspil. Mangelen på samme, i de første offentligt tilgængelige 'overheads', på et beskedent pressemøde forleden, gjorde alle forventninger til skamme. Udspillet mindede i betænkelig grad om en sniger, der intet siger, men lugter frygteligt - når den til stor irritation langsomt breder sig og når næse-borene.

Jens Kisker
Ryesgade 25 A, 2200 N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her