Lige efter Voldborg
21. MARTS - Efter at have fordybet mig i Information den 18.-19. marts undrede det mig først, at man ville fokusere på et større indlæg om blomster og bier.
Til min store glæde konstaterede jeg, at det blot var noget med at komme hinanden ved på tværs af Europa, og at vi alle kan være med, blot ved at tage om telefonen, og spytte ud med, hvad vi gerne vil. Så kunne man få det serveret over tv lige efter vejrudsigten (hvor de fleste af os nok er faldet i søvn). Men visionen om, at 1,5 millioner liderlige europæere på en gang vil have deres ønsker udtømt, gjorde mig alligevel en smule forpustet. Så mit beskedne ønske er, om Ingrid (tror jeg nok, hun hed) ville optræde nøgen i en hovedstående Yogastilling, stønne, imens Volborg læser vejrudsigten op for i morgen (begge dele har noget med naturen at gøre). Så kunne man få det hele med på en gang uden at blive for træt (1,5 minuts missionærstilling og otte timers søvn bagefter). Bagefter kunne Poul Thomsen og Balter komme ind på skærmen (Dus med dyrene), eller man kunne slå sig for brystet sammen med hangorillaen i Givskud, hver gang der var en kvindelig interviewer i nærheden. Så skrot op med resten. Det kan man nemlig ikke få børn af. (Fork. af red.)
Michael Unna
Medlem af "Passive puritanere"
Bjødstrup mose 28
8270 Højbjerg
Hurraaaa for IT-boomet
23. MARTS - En IT-leder hævder (Information den 21. mar.), at hans virksomhed er tæt på at være den ideelle arbejdsplads for medarbejdere. Det giver en del andre IT-ledere også udtryk for.
Der er i flere tilfælde tale om intern propaganda, som skal få medarbejderne til at have 'team-ånd', hvilket kan gå hånd i hånd med fejlinformation om faktiske forhold. Interesseforskellen mellem ledere og medarbejdere mht. løn og indtjening sløres under dække af, at det er i medarbejdernes interesse, at det går godt for virksomheden. Dette gør det svært som medarbejder at tage en diskussion om arbejdsforhold, som ofte er en arbejdstid langt over 37 timer om ugen uden aftale om løn- eller tidskompensation og deltagelse i tidspressede projekter med uklare terminer.
Arbejdsgiverne har interesse i at få vilkårene til at se gode ud. Det giver - på kort sigt - øget motivation og en stemning i virksomheden om at kæmpe. Og det er et forsøg på at tiltrække nye medarbejdere fra andre virksomheder frem for at styrke egne ansattes faglige udvikling og erfaring.
Bør Information ikke vise sig som den mindst ringe på IT-området og stille kritiske spørgsmål til, hvad der faktisk foregår på IT-arbejdsmarkedet fremfor kritikløst at viderebringe arbejdsgiveres udtalelser?
Ulla Snoer
Vagtmestervej 16, 4. mf
2400 København NV
Forurenet æter
22. MARTS - Hvorfor er det så vigtigt at få æteren forurenet med reklameaffald på den fjerde radiokanal? Skal vi nødvendigvis op på samme forureningsniveau som på Hans Knudsens Plads i København?
Erik Nissen