Læsetid: 1 min.

Offentlighed i forvaltningen

Debat
29. marts 2000

Er Told- og Skatteregion København korrupt?

Forvaltning
Siden den 15. juli 1999 har jeg forsøgt at få kendskab til, hvordan det går med opklaringen af en meget alvorlig skattesag:
Det var da et år siden, en mand havde været varetægtsfængslet i et par uger, fordi han mente, at han i 10 år havde betegnet sig som englænder, selv om han i praksis var københavner. 327 millioner gode danske kroner mente man, at fyren skyldte den kommune, hvor jeg har boet siden juli 1975.

Hvorfor så lang tid
Jeg kan ikke forstå, at det kan tage flere år at finde ud af, om en mand bor i København eller England. Sagen må vel være opgivet, tænkte jeg, men hvorfor? Man har vel haft en god grund til varetægtsfængslingen, og må så have haft en lige så god grund til at opgive sagen.
At mandens navn ikke må komme frem, så længe han ikke er dømt, forstår jeg. Men enhver myndig københavner er part i sagen, når den eventuelle skatteunddragelse er på flere hundrede millioner.
Det kan Anders Lützhøf, Økonomiforvaltningen ikke forstå. "Det er ikke noget, der kommer mig ved," fortæller han mig, når jeg som borger og skattebetaler i denne by ønsker aktindsigt. Han henviser til jer i Told- og Skatteregion København, og I bedes straks sørge for, at jeg får alle oplysninger om sagen bortset fra fyrens navn.

Måske også her
Kun ved at give offentligheden disse oplysninger kan I stoppe enhver mistanke om korruption. Når Tysklands fhv. kansler Helmuth Kohl har indrømmet, at han har modtaget bestikkelse i stort omfang - og han er endda medlem af et parti, der kalder sig kristeligt - kan noget lignende nok også finde sted i København.
Hvis ikke denne henvendelse giver et positivt resultat i løbet af ugen vil jeg - evt. sammen med mit partis rets-politiske ordfører - gå videre til justitsministeren. Men Frank Jensen har meget om ørerne, så jeg synes, at I skal spare ham for den ulejlighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her