Læsetid: 2 min.

Puster til ilden

14. marts 2000

Når det bliver moralsk forkasteligt at bruge ordet fremmede, stiger lysten til at bruge det

Sprogbrug
Af Information 6. marts fremgår det, at man ikke længere må kalde folk fra udlandet, der opholder sig her i landet, og som man ikke synes ligner os på alle måder, for fremmede. Men da ordet fremmede nu engang findes i det danske sprog, må vi vel have lov til at bruge det. Nej tak til ord- og tankepolitiet.
Når man fremover risikerer at blive udstødt af det gode selskab ved at bruge ordet, skyldes det den ophedede debat om nydanskere - som det siden årtusindskiftet er blevet kutyme at omtale dem-I-ved-nok. Jeg selv bruger stort set ikke det unævnelige ord, men flygtninge, indvandrere, familiesammenførte, tosprogede, nye danskere, andengenerationsindvandrere eller hvilket ord, der nu falder for.

Lysten stiger
Men når det fremover skal være moralsk forkasteligt at tage ordet fremmede i sin mund, så får jeg en ubændig lyst til at bruge det igen og igen.
Når mine forældre i barndommen skulle have gæster en aften hed det, at vi skulle 'have fremmede'. Der lå intet nedvurderende heri, men fremmede var et dækkende ord, da de ikke dagligt befandt sig i vort hjem.
Det siges, at de europæiske værdier fødtes blandt grækerne, der brugte ordet fremmede, xenoi. Og at begrebet dækkede alle kategorier af fremmede, der ikke var borgere i (by)staten, polis. Der lå intet nedrakkende i xenoi.

Processen tager tid
Dertil brugte man i civilisationens vugge ordet metoikos om en indvandrer, som boede i en bystat uden at have borgerrettigheder. De kunne ikke få bystatens 'velfærdsydelser', måtte ikke eje jord og havde ikke samme retsbeskyttelse som (by)statsborgerne. Men de var dygtige handelsfolk og derfor socialt accepterede af statsborgerne.
Hvornår holder man op med at betragte en fremmed som en fremmed? Det afhænger af mange ting - om man kender pågældende fremmede; om pågældende 'opfører sig ordentligt', herunder har et arbejde og lærer sig sproget.
Og processen tager tid. Her hjælper moralsk løftede pegefingre kun lidt, og kunstige påhit som at tabuisere ordet fremmede i sin avis heller ikke. Det kan virke stik modsat.
Grækerne kaldte vist ikke fremmede, der ikke var fremmede længere, for nygrækere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu