Læsetid: 2 min.

Så dans dog

Debat
16. marts 2000

Skolen for Moderne Dans har høstet stor anerkendelse i udlandet, men succes fremelsker åbenbart kritik

Dansetrin
Jeg havde vanskeligt ved at tilegne mig Eske Holms artikel i Information den 9. marts, men jeg må indrømme, at bægeret nu løber over set i forhold til interwievet med Jørgen Carlslund og Søren Jacobo den 13. marts.
Jørgen Carlslund har den opfattelse, at uddannelsen på Skolen for Moderne Dans er for snæver. Jeg beklager, at der ikke hér er plads til at opremse det fagudbud eleverne præsenteres for i løbet af deres studietid.
Der findes specifikke fordybelsesfag på skolen, men uddannelsen kan ikke defineres som andet end bred - der undervises i moderne og klassisk teknik og inden for områderne koreografi, pædagogik og danseforskning. Studieplanen og undervisningen er tilgængelig for alle, der reelt ønsker at finde ud af, hvad uddannelsen handler om.

Hårdt arbejde
Den 'åbne dørs politik' praktiseres rent faktisk, men det lader til, at skolens kritikere ignorerer dette faktum og dermed tror, de har spillerum til at sige, hvad der umiddelbart falder dem ind. Ingen af de folk, der har rejst kritik af skolen, har på noget tidspunkt sat en fod inden for døren og orienteret sig om det arbejde, der foregår. Uddannelsen trives og udvikles med velfunderet kritik, og jeg tror, at dette er en af grundene til, at den er så god.
I uddannelsen inkorporeres nyere undervisningsformer - herunder Klein- og Alexanderteknik. Jeg forstår godt, at man med en helt anden træningsbaggrund kan være fremmed over for disse teknikker. Eleverne undervises også dagligt i hårde og fysisk fordrende danseteknikker. Studietiden er meget krævende og somme tider ubønhørlig - det forventes, at eleverne arbejder fysisk i op til seks timer dagligt og når påkrævet også om aftenen og i weekender - hvilket oftere er reglen end undtagelsen.

Tabubelagt faneføring
Skolen har hverken plads eller tid til at lade eleverne sidde på gulvet og tale om deres følelser eller lave improvisationer over farven rød som i 70'erne, sådan som Søren Jacobo postulerer. Om en måneds tid bliver et større værk indstuderet af eleverne. Merce Cunningham Fonden har givet en sjælden tilladelse til at lade 3. års eleverne fremføre et værk af en af den moderne dans' store mestre. Eleverne er blevet vejet og ikke fundet for lette.
Beklager Søren Jacobo, men det lader til at andre har en anden opfattelse af elevernes tekniske standpunkt og i modsætning til dig, rent faktisk har set dem bevæge sig.
Jeg forstår, at det blandt nogle her i Danmark, er et tabu at holde sin fane højt. Men jeg er bange for, at jeg ved denne lejlighed - og efter så megen usandhed og svagt funderede provokationer - er foranlediget til at reagere på en knap så dansk facon.
Det er tankevækkende, at de mennesker, der har rejst kritik af Skolen for Moderne Dans, aldrig selv har gennemgået en formel uddannelse inden for moderne dans.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her