Læsetid: 1 min.

Skt. Peters tårer

Debat
16. marts 2000

Pavens undskyldninger er hykleri, når han samtidig fordømmer kondomer

Usikker religion
Er jeg den eneste, der ikke synes, det er åh så rørende, når paven beder om undskyldning for de sidste 400 års synder? For det første er det dybt grotesk, at denne pave skal bede om undskyldning for, hvad andre paver har gjort, 'mea culpa' lig med 'min skyld'.
For det andet må det da være langt vigtigere at gøre noget ved de forsyndelser, pavedømmet gør sig skyldig i i dag.
Det forfærdelige er jo, at denne pave tordner mod at bruge kondom blandt katolikker i Afrika og Sydamerika (og alle andre steder), og dermed pådrager sig ansvar for de efterfølgende sygdoms-epidemier og overbefolkningsproblemer. Det skulle han gøre noget ved! Det ville betyde noget! At undskylde for fortidens fundamentalisme, men tie om nutidens, er hykleri og fjerner fokus fra de problemer, der er på denne jord, i dag blandt levende mennesker.
Jeg har stor respekt for katolicismen og for katolikker, men pavedømmet er også en politisk institution og opfører sig i høj grad sådan, og det er pavedømmets politik, jeg angriber. Og man kan ikke frasige sig noget ansvar ved at kalde sin politik for religion.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her