Læsetid: 2 min.

Venstre er umenneskelig

Debat
4. marts 2000

Af LARS KRAMER MIKKELSEN MF formand for Socialdemokratiets Integrationspolitiske udvalg

Udlændingeudspil fra Venstre holder liv i myter og fordomme

Paranoia
Ud fra Venstres udlændingeoplæg får man således indtryk af, at vi lever i et ortodokst kristent samfund, hvor befolkningen snart udgør et etnisk mindretal. I Venstres Danmark er det altafgørende, at der ikke kommer nogle fremmede og bestemmer, hvordan vores dyr skal slagtes, hvordan vi skal gå klædt på vores arbejdsplads og for alt i verden ikke laver grundlæggende om på vores kristne arv. For at undgå dette skal vi i Danmark begrænse vores hjælp til forfulgte. Derfor skal asylansøgninger for fremtiden indgives fra flygtningelejre i nærområderne. Den hjælp flygtningene kan have behov for skal desuden i videst mulige udstrækning gives udenfor Danmark.
Venstre er i deres oplæg stærke fortalere for fri meningsudveksling. Man må ikke pege fingre ad folk, der mener, at de fremmede skal smides ud. Hvorvidt dette skyldes, at Venstre i virkeligheden helst så, at det var den reelle politik, skal forblive usagt. Men det tyder partiets udspil på. Siden partiet opfordrer til fri meningsudveksling, så vil jeg da gerne udtrykke min dybe foragt for Venstres forslag. Jeg betragter det som direkte umenneskeligt og udtryk for en verdensopfattelse, der bygger på selvtilstrækkelighed og uvidenhed. Samtidig er oplægget netop med til at holde liv i de myter og fordomme, det skulle aflive.

Ikke skrækindjagende
Man kan bruge tal til at underbygge mange synspunkter, hvilket Venstres oplæg er et udmærket eksempel på. Her fremsættes en stigning i indvandringen fra tre procent i 1980 til 6,8 procent i 1999 som et eksempel på en voldsom udvikling, der skyller ind over landet. Ser man imidlertid på indvandringen over en længere periode, end Venstre, så danner der sig et mindre skrækindjagende billede. Således udgjorde udlændinge i 1921 kun 3,5 procent af Danmarks befolkning, hvilket sammenlignet med f.eks. 1995, hvor tallet var fire proc ent, må betragtes som en minimal stigning.
Ser man bort fra tallene og fokuserer lidt på menneskesyn, er Socialdemokratiets nye integrationsoplæg et godt eksempel på, at man respekterer folks forskelligheder og samtidig prøver at integrere indvandrere i Danmark ud fra principper om ret og pligt.
Venstre vil ikke integrere indvandrere i det danske samfund, men alene minimere antallet af fremmede. Jeg mener, at vi kan lære meget af indvandrere og berige vores kultur med indtryk fra andres kulturelle baggrund. Det har historien budt mange eksempler på.
Uffe Ellemann-Jensen, Peter Schmeichel og Prinsesse Alexandra er alle danskere med en udenlandsk baggrund, der har givet meget til Danmark. Lad os dog give indvandrere en fair chance i vores samfund, så bliver problemerne måske også lidt mindre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her