Læsetid 3 min.

Bogen forrådes af forretningsfolk

29. april 2000

Hvad skal vi med den litterært fintfølende forlægger, når det hele blot drejer sig om business?

Friere priser
Erik Lindgren, der er formand for Dansk Forlægger Forening, har et interessant, tvetydigt forhold til Monopoltilsynets nylige forslag til frigivelse af de danske bogpriser.
Han kan sådan set godt kan se, at den mindre solgte danske forfatter vil få det svært, når bestselleriet begynder, og derfor er han nærmest imod, mens han samtidig på den anden side også godt kan se den gode forretning, det vil være for visse forlag, hvis bogprisen bliver givet fri.
Han lyder næsten som en politiker - og det er han da også. Han repræsenterer til syvende og sidst de kredse inden for dansk bogbranche, der vil få gevinst ud af en afskaffelse af de faste bogpriser. Og en moderne politiker sidder naturligvis ikke inde i Folketinget. Der sidder repræsentanterne for de magtesløse og har travlt med at bilde befolkningen ind, at de har noget at skulle have sagt. Men i erhvervslivet finder vi den magt, der skal til for at styre et samfund. Det skal bare helst være en hemmelighed.
Nu vil jeg ikke beskylde alle i Folketinget for at repræ-sentere folket. Mange går med glæde og af overbevisning magtens ærinde. Og det er da demokratisk nok - de siger det selv.

Landsforræderi
Men det nærmer sig efter min mening noget, der er lidt værre end landsforræderi, når man vil slå den danske litteratur ihjel.
Danskerne, nye som gamle, har ikke meget at stå imod med, når man mejer den litterære underskov ned og kun lader de store træer stå tilbage.
For der er jo ting på vej, garanteret også fra alle de unge mennesker, der har oplevet udstødning og ghetto-tilværelse i Danmark og som dermed er med til at skrive vores allesammens historie, ganske som gamle og unge forfattere i det hele taget prøver at fortælle de ting, der ikke kan gøres rede for på anden måde.
Nu er det heldigvis langt fra sikkert, at Monopoltilsynet vil kunne få ret i sine liberalistiske synspunkter i Folketinget. For den danske litteratur er én af de lange tråde, et folk spinder ned gennem sin tid - fremtid og fortid. Og det er let at forestille sig, at forlæggervirksomhed, der indtil i dag i høj grad har været præget af den enkelte forlæggers engagement i litteraturen, hurtigt vil udvikle sig til at blive business. Og når det hele blot er et spørgsmål om forrentning, hvad skal man så egentlig med forlæggere?
Det er langt fra et spørgsmål om sentimentalitet og længsel efter de gode gamle dage, men tværtimod et spørgsmål om identitet. I Frankrig, et land, vi sjældent sammenligner os med, afskaffede man en overgang de faste bogpriser.
Men da de franske politikere så den katastrofale effekt, det frie bogsalg fik, med stagnation inden for den seriøse bogproduktion og al vægt lagt på det letsælgelige og ofte billige bras til følge, ja, så slog de kursen 180 grader om. I dag er der faste bogpriser i Frankrig, så at såkaldt 'smalle' forfatterskaber stadig kan udgives, uden at idealistiske forlæggere skal gå fallit.

Barbaras dagsorden
Frankrig er, i forhold til Danmark, at ligne ved et kontinent. Og alligevel er 58,7 mio. mennesker ikke nok til at fastholde en kultur, når først 'de frie kræfter' slår til. Hvordan skal det så gå Danmark, der i forvejen er så piv-åbent for angelsaksisk påtryk?
Skal det virkelig være Barbara Cartland, der sætter den kulturelle dagsorden på boghylderne?
I dagens Danmark må man indse, at et så specifikt område som litteraturen ikke uden videre kan indregnes som en vare. Det er muligt, at andre kunstarter kan - jeg tvivler, men det er da klart, at Aqua roligt kan bevæge sig på det frie marked. Det har heller aldrig været til diskussion.
Hvad der undrer mig, er den ihærdighed, hvormed Monopoltilsynet har forfulgt denne sag. Det må dreje sig om en hel del flere penge, end jeg som forfatter nogensinde har drømt om. For der skal da forhåbentlig mange penge til, før forretningsfolk vil forråde deres egen kultur?

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu