Læsetid: 2 min.

Kønsopdelt arbejdsmarked

Debat
5. april 2000

Mange kvinder lever på en løgn om muligheden for ligestilling

Køn
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor redaktionen finder det nødvendigt nærmest at undskylde offentliggørelsen af Henning Prins' udmærkede debatindlæg (10. marts) om den utålelige selv-haderantologi Nu er det nok, hvor en række forkælede yngre kvinder hælder deres Alt For Damerne-neuroser over at have for store fødder, for lange næser eller for små bryster ud over de uskyldige sider.

Offerteologi
Jeg mener: Medmindre man lider af seriøse fortrængninger eller er blevet totalt hjernevasket af feministisk offerteologi, kræver det ikke den større sociologiske togførereksamen at se i øjnene, at vi, som ligestillingspolitikere så rigtigt hævder, har et stærkt kønsopdelt arbejdsmarked - og har haft det i århundreder: Det er i alt overvejende grad mændene, som sørger for vores grundlæggende materielle overlevelse - ofte med liv og i hvert fald helbred som indsats. Det er en af grundene til, at deres gennemsnitslevetid stadig er væsentlig mindre end kvindernes.
Det er mænd, som henter kul, olie, mineraler og andet godt op af hav og jord. Det er mænd, som transporterer det, forarbejder det, opfinder maskiner, reparerer dem osv. Det er mænd, som bekæmper sygdom og nød. Det er mænd som rykker ud, når orkaner hærger, oversvømmelser truer og togkatastrofer rammer. Og det er stadig mændene, som forsørger kvinderne, uanset om vi vil se det i øjnene eller ej.

Køn og penge
Jeg tænker ikke på den udbredte tendens hos kvinder til at gifte sig opad og bytte sex for tryghed og beskyttelse, med deraf følgende flydende grænser til prostitution.
Jeg tænker helt kontant: Det er mændene, som skaber langt hovedparten af de økonomiske værdier, som er forudsætningen for, at kvinderne kan loppe sig på de humanistiske områder eller professionalisere deres husmoderopgaver. Og det er mændene, som via deres indbetalinger til fællesskabet (en gennemsnitsmand lægger plus 500.000 kr. i statskassen i et livsforløb, mens en ditto kvinde tager 300.000 ud), gør det muligt for kvinder at lade som om, de ikke stadig lader manden være skaffedyr.
Det betyder ikke nødvendigvis, at kvinderne er dovne. Men det betyder, at de lever på en løgn. I øvrigt ligesom alle de veluddannede middelklassemænd med fuld-stændig unyttige beskæftigelser, som også dybest set nasser på mænd, de betragter med let patroniserende overbærenhed eller direkte foragt.

Mandlige klakører
Middelklasseprojektet er i bund og grund feminint, og fører derfor til narcissisme og livstomhed. Hvis forfatterne til Nu kan det være nok, og deres mandlige klakører vil gøre noget nyttigt og sjælshelbredende for sig selv, kunne et godt råd være at lave noget nødvendigt.
Men de vil jo nok hellere sidde i rundkreds sammen med Jette Hansen og pille i kvindelighedens blødende sår.
Så de kan være sikre på, at det aldrig heler.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her