Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. april 2000

Kønsfascisme?
28. MARTS - Hvad med nogen argumentation? Kønsfascisme og censur er alt, hvad Karin Röh's indlæg den 28. marts munder ud i efter et par forsøg på objektivitet. Hvad hjælper det debatten, at kvindelige læsere prøver at true Information til tavshed? Bladet kan da sagtens ende med at være et såkaldt kvindesagligt talerør, der bringer totalt politisk korrekte indlæg og analyser.
Det har det tangeret længe i al blodfattighed. Fortsæt endelig med det - så kommer vi allesammen til begravelsen. Demokratiet længe leve!
For resten: I modsætning til hanløverne er det mændene, der kommer hjem med byttet og lader kvinder og børn spise først.

Henning Prins
Vingen 7, 3140 Ålsgårde

Fortolkningen kan kritiseres
29. MARTS - Tak til Svend Grundtvig for hans Kronik (Information den 27. marts) om marxisme, der kan roses, men Svend Grundtvigs fortolkning af Marx' ateisme kan kritiseres.
Svend Grundtvig sætter materielle vilkår og følger for bevidstheden op meget sort på hvidt. Svend Grundtvig skriver: "Skal vi tolke Marx' filosofi, må vi få det indtryk af, at mennesket bliver bedre, når det også får det bedre."
Jeg vil stærkt gå ud fra at
Marx ville have fattet pennen over denne fortolkning. Marx har ikke påstået at et menneske bliver bedre (hvad det så end betyder), men at menneskets bevidsthed, det vil sige tankegang, moral syn på religion osv., æn-drer sig når menneskets livsvilkår ændrer sig. Religionen er skabt af samfundets og menneskets elendighed. Religionen er menneskets tilflugtssted, eller som Marx har sagt det: Den er folkets opium. Menneskets bevidsthed afhænger af i hvilket sammenhæng det er tilknyttet et samfunds produktionsmøn-ster.
Et menneske bliver ikke nødvendigvis bedre i takt med stigning i levestandard, men bevidstheden ændrer sig. Dog mener jeg, at der selvfølgelig er brug for en øget levestand for at oprette en materialistisk bevidsthed. Karl Marx: "Kampen mod religionen er derfor indirekte kampen mod hin verden, hvis åndelige aroma religionen er."

Adi Lema
Kongensgade 12C, Helsingør

Jeg er beskæmmet
24. Mar. - Vores familie har forleden startet et abonnement på Information, men allerede torsdag bliver jeg beskæmmet af en anmeldelse af Niklas Luhmann's. "Sociale systemer" ved ph.d studerende Anders Esmark (23. marts). Jeg er beskæmmet over, at Information optager en sådan anmeldelse. Er det fordi, man vil være vis med de vise eller fordi man ikke kan se, at kejseren ingen klæ'r har på?
Der foreligger en lille bog af filosofiprofessor Justus Hartnack:" Filosofi og common Sense" med undertitlen: "Fra det relative til det absolutte". Den synes jeg, Information skulle anmelde på ny. som svar på Esmarks upåklædte, anmeldelse. Ikke blot ville en læsning af bogen måske give ham røde ører, men også befri os for en Erasmus Montanus.

Margit Garde
Grøfthøjparken 60
8260 Viby J.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her