Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
26. april 2000

Demokrati - det kan vi li'
21. APR. - Gennem 150 år har demokratiet været Danmarks styreform. Desværre lider det for tiden under den dobbeltmoralske regering, vi har haft i syv år.
Se blot Østrigsagen, hvor EU incl. Danmark glemte, hvad demokrati er, og indførte sanktioner mod Østrig, fordi man mente, at Haiders menneskesyn var forkert.
Det er dybt forkasteligt, at Danmark kan gøre noget sådant. Men det, vi nu er vidne til, er ikke alene forkasteligt, men direkte utilgiveligt.
Jeg tænker på Mugabe i Zimbabwe, hvis tropper fører etnisk udrensning af de hvide. Og hvor er regeringen og dens sanktioner? Ja, regeringen er nok på påskeferie, og sanktionerne må vente...
Det er helt uforståeligt, at Danmark hidtil blot har set til, mens præsident Mugabes tropper med vold og mord jager farmere væk fra deres egen jord.
Danmark bør soleklart indføre sanktioner, og de bør starte med en hjemkaldelse af den danske ambassadør i Harare, og en fastfrysning af ulandsbistanden, som i år er 120 millioner kroner.
Nyrup-regeringen, som ellers praler af at være så stueren, bør nu leve op til det ansvar, Danmark som et demokrati har. Demokratiet må og skal sejre over racismen!

Morten Messerschmidt
Græse Mølle 4
3600 Frederikssund

Truet, lokketog manipuleret
14. APRIL - På side 2 i dagens Inf. er Marianne Jelved citeret for på et møde at have udtalt: "Realiteten er, at den danske pengepolitik er blevet ført fra Frankfurt siden september 1982". Jamen, hvornår er den danske befolkning blevet hørt inden en så omfattende suverænitetsafgivelse? Jeg mener ikke, at dette emne har været debatteret op til nogen af de folkeafstemninger, vi har haft siden 1972. Så vidt jeg erindrer, har det været ret ubetydelige afstemninger, der mest handlede om flæskepriser og markedsandele, og som slet ikke havde med suverænitetsafgivelse at gøre. De formastelige, der påstod noget andet blev belært om, at de var dumme og lod sig styre af følelser.
Men sandheden er, at danskerne er blevet truet, lokket og manipuleret til at sige ja til et EU, der mere og mere er en politisk union med flag, mønt og snart et forsvar.
Mon ikke danskerne den 28. september fortæller politikerne, at de har fået nok?

Bente Roaas
Østervang 139
3400 Hillerød

Nu er vi næsten Gud
16. APR. - Laboratorierne melder om vellykkede kloninger af dyr. Har vi én, så har vi to, så har vi 10 - helt ens. Sådan har vi længe fremstillet varer i industrien. Snart fremstiller vi også dyr.
Liv udvikles gennem historien, og skabninger får identitet på netop denne måde. Liv som produkt er blot en animeret vare. Skellet mellem liv og ting udviskes.
De nye dyr er bioting.
Er Gud god?

Laura Marie Kjær-Larsen
Webersgade 11, 2.
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her