Læsetid: 2 min.

Uddannelse mod sortering

Debat
3. april 2000

Undervisning for voksne kræver ny pædagogik og anderledes måder at tilrettelægge undervisning på

Viden
1,5 mio. danskere kan ikke læse, skrive og regne på det niveau som videnssamfundet kræver. Heraf har 300.000 store problemer med at læse dagligdags ting som madopskrifter eller tekster på fjernsynet. Information bragte 16. marts et par udmærkede artikler om emnet, jeg vil gerne vil kommentere.
Med den nye Forberedende VoksenUndervisning (FVU) får kortuddannede ret til kurser i læsning, skrivning og regning. Det har Socialdemokratiet kæmpet for, fordi vi vil forhindre, at videnssamfundet udvikler sig til et ulighedssamfund.
Men samfundet står over for en stor opgave. Mange kortuddannede synes, de klarer sig godt nok, og hos nogle springer koldsveden frem, blot de hører ordet 'undervisning'. Skal opgaven løses, er der behov for ny pædagogik og anderledes måder at tilrettelægge undervisning på. Derfor skal der sættes udviklingsarbejde i gang, inden FVU søsættes til nytår. Det kræver også nytænkning af komme i kontakt med målgruppen. Det nytter ikke at sende brochurer fyldt med tekst ud. Derfor skal fagforeninger og virksomheder inddrages, og undervisningen skal f.eks. kunne foregå på virksomhederne. Deltagerne skal føle sig trygge og opleve, at kurserne kan bruges til noget i hverdagen.
FVU kan udbydes af man-ge skoleformer og ikke
kun voksenuddannelsescentre (VUC), som artiklerne giver indtryk af - f.eks. produktionsskoler, erhvervsskoler og AMU-centre.

En lille revolution
Folkeoplysende foreninger, folkehøjskoler og daghøjskoler kan også være udbydere. Der er sket en lille revolution inden for folkeoplysningen. Normalt opfattes kompetencegivende uddannelse og folkeoplysning som modsætninger. Men i folkeoplysningskredse har man haft et ønske om at kunne udbyde FVU. For daghøjskolernes vedkommende bliver FVU nu en del af formålet med skoleformen.
Forsker Leif Hansen undrer sig i en artiklerne over, at Socialdemokratiet ikke i højere grad har tænkt uddannelse til de kortuddannede som et korrektiv til "erhvervslivets effektive sorteringslogik."
Jeg synes, at vi er inde på det rigtige. FVU's formål er jo at ruste kortuddannede til at klare kravene i videnssamfundet og give mod på mere uddannelse, fordi de er mest udsat for at blive sorteret fra. FVU kan desuden kombineres med folkeoplysende forløb på daghøjskoler eller folkehøjskoler.
Det faglige kan altså suppleres med ekstra luft under vingerne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her