Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. maj 2000

Folkekirken skal ud af skabet
25. MARTS - Vedr. "Præsten som ceremonimester" af Lone Ree Milkær den 24. maj: var din artikel evt. et forsøg på at provokere folkekirken til at komme ud af busken og definere sit virke i dagens Danmark og i fremtiden?
I artiklen er der en del selvmodsigelser. Efter at have kategoriseret præster som simple ritualforvaltere o.l., og befolkningen som kun kulturelt kristne, nævner du alligevel, måske uforvarent, - "at der i kirken er en kommunikation med det hellige, - en fornemmelse af kontakt med noget guddommeligt, - at folkekirken har mange opgaver i det danske samfund, ud over at udføre livsritualerne."
Hvilke opgaver nævner du ikke. Men jeg er da bekendt med et par stykker. Spisesteder og kaffestuer for hjemløse, hospitalsbesøg og Nikolaj Tjenesten. Når folkekirken forhåbentlig snart bliver provokeret til nogle udmeldinger, må de selv opremse deres øvrige opgaver, måske i bestyrelser, udvalg og råd.
I det andet indlæg, den 24. maj "Frizone" af Henrik J. Nielsen, står der: "Det er kirkens adelsmærke, at den ikke ændrer sig, og derfor kan enhver kritik af, at kirkerne står tomme, affærdiges med, at den ikke uden videre er til fals for fortidsånden." Den bemærkning har jeg også hørt, og man må spørge, hvad er det, der er så afskyeligt ved borgerne/tidsånden, at folkekirken må holde sig på afstand? Og hvad med i grunden et medansvar for denne tids-ånd? Jeg forstår måske godt, at folkekirken under 68-generationens hærgen måtte ty til mottoet "Den der lever skjult lever godt," og holde kristendommens legitimitet godt gemt inde i kirkerummet. Men mon ikke vi kan erklære belejringen for overstået, så folkekirken kan forsøge sig med en ny æra ude i samfundet.

Ellen Carstensen
Gothersgade 156
1123 Kbh. K

Tendentiøst
26. MAJ - Af de tilføjelser og forbedringer Thomas Hjortsø foreslår i sin omtale af bogen Vanviddets Vidner, fremgår det, at det slet ikke er tendentiøsitet som sådan, der bekymrer Hjortsø, men en forkert tendentiøsitet. Hjortsø aflæser tilsyneladende en mistænkelig pro-serbiskhed i Fledelius udeladelse af visse oplysninger, og med sine egne klart anti-serbiske indvendinger argumenterer Hjortsø blot for, at bogen bør afspejle en mere politisk korrekt (læs: anti-serbisk) tendentiøsitet. I modsætning til den brede hob af hjemlige 'Balkankendere' har Karsten Fledelius haft modet og evnen til at holde fast i et humanistisk og pragmatisk syn på krigene i eks-Jugoslavien og har stædigt arbejdet imod enhver sort-hvid opfattelse af konflikterne. Fledelius har ikke fulgt strømmen ved at bidrage til den dæmonisering af serberne, der sidste år kulminerede i NATO's krig mod Jugoslavien, og denne mere nuancerede tilgang er desværre ofte blevet fordrejet af andre politiske kommentatorer og udlagt som et udtryk for pro-serbisk tendentiøsitet. (Fork.)

Peter Jankovic
Haraldsgade 9, 2.tv.
Kbh. Ø

Svin strutter stadig
Som den, der for 22 år siden skrev "Danske svin er sunde - de strutter af penicillin", glædede det mig, at Enhedslisten fik vedtaget en lov, der forbyder salg af kød, som indeholder medicinrester. Og så med støtte fra Socialdemokratiet og Det radikale Venstre!
Desværre holdt loven kun en enkelt dag - så fik Socialdemokratiet og Det radikale Venstre loven omstødt.
Kampen forsætter.

Mikael Witte,
Gl. Stillingvej 460,
8462 Harlev J

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her