Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. maj 2000

Udsyn XXS
16. MAJ - Jeg har et ønske eller to. Lad bjm blive leder af avisens euro-ja-team. Lad alle artikler blive rundsendt til alle euro-ja-kontorer. I kan starte med lederen fra i dag 16. maj. Hvis nu disse euro-ja-kontorer æder disse artikler råt, så vil de føre sig frem med, at alle nej-sigere er grumme/dumme nationalister. Og det bliver især sat i relief af, at når nu mange sange i det afholdte melodigrandprix var på engelsk, ja så er det snublende nært at sige ja til euroen - altså set fra de fornuftige ja-sigeres vinkel.

Jørn Sørensen
Storkevej 32
8382 Hinnerup

Med Amanda i bakspejlet
17. MAJ - Historien gentager sig åbenbart i en evighed. Hvor er der mange eksempler på, at når der går politik i en sag, så bliver sagen straks speget! Om det er kommuner eller staten, der spekulerer i at 'skaffe' sig penge ved frasalg af bygninger, institutioner eller driftsselskaber er egentlig underordnet, princippet er det samme.
Hvad enten det er Lykketoft eller for den sags skyld en borgerlig finansminister, borgmester eller rådmand, som ønsker at 'forbedre' likviditeten ved at frasælge oppustede værdier, udlicitere eller genlease solgt ejendom, er det lige uforstandigt. COMBUS salget er en næsten tro kopi af samme. For tiden er såvel Post Danmark som DSB i gang med at 'forbedre' tallene under bundlinien ved at omlægge (presse personalet til det yderste) og frasælge alle (set i salgspolitisk øjemed) urentable afdelinger. I begge selskaber har disse forhold skabt såvel arbejdsmiljømæssige som sikkerhedsmæssige problemer.
Med Amanda-sagen i bakspejlet, når og hvis den bliver helt klarlagt for offentligheden, kan man vist bedst betegne det som et forsøg på at pisse i bukserne for at varme benene.

Bent Brogaard Nielsen
Provstevænget
8464 Galten

Demokrati tager tid
17. MAJ - I forbindelse med Informations Forum for Systemdebat og IT-branchens revolutionære, men usynlige ungdomsoprør er Kaja Jacobsen (SF) citeret for følgende udtalelse: "Jeg er dødtræt af de langtrukne politiske processer med lange høringer og debatter. Jeg synes, at vi i stedet for alle de høringer skal give folk lov til at bestemme noget mere selv..."
Med mindre SF har droppet solidaritet og helhed som politiske ledestjerner og overgivet sig til anarkiet og natvægterstaten, så holder sammenhængen i udtalelsen ikke. Politiske processer af en vis længde, høringer, debatter og dialoger mv. er en forudsætning for, at borgerne reelt kan komme til at bestemme noget mere selv. Det er netop det, der er kernen i de københavnske bydelsforsøg. Som SF jo også støtter, men som den centralistiske Overborgmester Kramer Mikkelsen vil fjerne selvbestemmelsen fra. Demokrati tager tid! Og demokrati skal have tid!

Kjeld Lykke
Bydelsrådsformand
Indre Østerbro
Olufsvej 50
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her