Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. maj 2000

Apartheid
11. MAJ - Den 2. maj tager Søren Skriver Tillisch mig i skole i et åbent brev, der opfordrer mig til at anerkende "hele virkeligheden (om Sydafrika) og ikke kun den halve". Det forsøger jeg så. Ifølge Tillisch er årsagen til den tårnhøje kriminalitet de "mange, både sorte farvede og hvide" der har forsøgt at ødelægge de gode menneskers bestræbelser for at få et bedre samfund. Et komplot? Nej, ikke blot komplot, for der er også "mange andre årsager" skriver Tillisch i en smuk helgardering,der næppe øger min viden om hele virkeligheden ret meget. Men det er ikke så væsentligt. Sagens kerne er dette: Apartheidstyret var et mindre onde end det ragnarok der hersker nu. Ifølge Tillisch gjaldt der kun "ordnede forhold for de hvide" men det er ikke sandt. Hovedparten af voldens ofre (70 myrdede, 3.000 voldtagne om dagen ifølge tv-avisen) er sorte. Hvis Tillisch kan bevise, at de oplevede blot en tiendedel af det under det gamle styre, vil jeg gerne spise en af hans aflagte tennissko.

Geoffrey Cain
Rebekkavej 5
2900 Hellerup

Dalai Lama
16. MAJ - Når Dalai Lama kommer 'på besøg', vil han helt sikkert blive brugt i det ny-liberalistiske menneskerettigheds- korstog, denne gang mod Kina.
For er menneskerettighederne, i sit indhold, andet end et dæknavn for det dereguleringskrav/ krav om fri investeringsadgang overalt, der for tiden fejer hen over kloden?
For kompleksitetens og nuancens skyld kan man håbe apropos hovedspørgsmålet, der kommer til at gå på Kinas undertrykkelse af den tibetanske (fattigdoms)kultur - at der vil være nogle tilstedeværende kritisk reflekterende journalister, der opfølgende vil spørge Dalai Lama hvilke konkrete sociale og fordelingspolitiske udviklingsprogrammer han - i tilfælde af tibetansk selvstændighed eller udvidet selvstyre - har at tilbyde det dybt fattige tibetanske folk. Og om Dalai Lamas politiske programmer for gadebørnene i Lhasa, der roder i skraldespandene efter mad, og de sociale problemer generelt, indskrænker sig til religiøs-åndelige udviklingsinitiativer.

Per Dørup Jensen
Feggesundvej 31, 9220 Ålborg

Et hjertesuk
11. MAJ- Hidtil har jeg regnet med Informations lederartikler som den sidste bastion i avisen for godt sprogligt håndværk, men så kom bagsidelederen den 8. maj "KGB-demokraten", der indledes med ordene: "Jeg lover, ved udførelsen af mine beføjelser..." Ja, hvorfor skulle man egentlig interessere sig for hans beføjelser, når de alligevel skal udføres=eksporteres?
Der er da forskel på "udførslen" og "udførelsen".
Den største fare for det danske sprog udgøres ikke af de mange fremmedord, men af de yngre generationers sproglige sjask og sjusk, der undergraver alle de fine nuancer i det gamle danske sprog. Allerede nu må man afstå fra mange sproglige spidsfindigheder og finurligheder, fordi ældre læsere blot vil springe over dem som sædvanligt sjusk, mens de yngre slet ikke vil opdage dem.

Helge Seidelin Jacobsen
Kongelundsvej 91,
2300 S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her