Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. maj 2000

En person er en person
8. MAJ - I sit svar til mig, (jeg går ud fra, at Tage Jensen er identisk med undertegnede), nævner Kasper Nefer Olsen eksempler på fænomenologer, der problematiserer subjektbegrebet. Det giver mig anledning til at gøre opmærksom på filosoffen Peter Zinkernagel, der har påvist, at en sådan problematisering ikke er mulig. Personer unddrager sig enhver fænomenologisk reduktion.

Åge Jensen
Ringgade 135A, Sønderborg

Chefredaktørens fortid
9. MAJ - Det kunne være interessant, hvis chefredaktør Jacob Mollerup havde mod og mandshjerte til offentligt at indvi læserskaren i sin fortid som underviser i klassekamp på en partiskole i DDR, og hvordan han avancerede til at blive leder af en kursusrække i 'videregående politisk økonomi'.
Især kunne det være interessant at få at vide, hvorfor han ikke oplyste om disse ting ved sin ansættelse som leder af det blad, hvis hele historie har handlet om at kæmpe for demokrati og mod den totalitarisme, som Sovjetunionen, DDR og DKP stod for. Jeg ved godt, at Jacob Mollerup siden da har flyttet sig en del politisk, men hvorfor er det kun i Ekstra Bladet, at man kan læse om disse ting?
Er chefredaktørens uærlige forhold til sin egen fortid grunden til, at det ikke er i Information, man finder den ellers så vigtige og principielle debat om både venstre- og højrefløjens opførsel under Den Kolde Krig? Der er ellers nok at tage fat på, og det er ærgerligt at overlade hele scenen til den unuancerede Bent Blüdnikow på Berlingske Tidende og Ulrik Høy spidse, men efterhånden monotone klummer i Weekendavisen.

Bjarke Larsen
Ulvedalen 2, 6400 Sønderborg

Svar: Min politiske fortid som DKP-medlem gør jeg ingen hemmelighed af - og den var da også kendt på Information, da jeg blev ansat som redaktør. Herunder at jeg for godt 20 år siden var økonomisk reporter på Land & Folk i et par år. Det var i den samme periode, jeg underviste i marxistisk økonomi på kurser for DKP-medlemmer - som Ekstra Bladet så venligt omtalte den 26. marts.
Den historiske debat om erfaringerne fra Den Kolde Krig optager desuagtet fortsat Information - senest er det bl.a. kommet til udtryk i temaavisen om Vietnam-krigen.
Jacob Mollerup

Ti hvad for noget?
11. MAJ - Apropos Pia Laneths i øvrigt dækkende interview med undertegnede den 10. maj vedrørende IT-samfundet, skal jeg spagfærdigt meddele, at jeg kun gjorde krav på 10 millioner af IT-milliarderne og altså ikke 10 milliarder til Vesterbro.
Johs. Bertelsen
Kristeligt Studenter-Settlement
Når nøden er størst
11. MAJ - Nettjenesten SkoleKom har store problemer med brugerne, fordi deres breve er forsvundet. Kan de ikke bare få en back up fra Echelon?

H.C. Grau Nielsen
Kallerupvænget 3
5230 Odense M

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her