Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
4. maj 2000

Udelukket dialog
28. APR. - Det er meget sympatisk, at Henrik Plaschke (senest den 13. april) vil acceptere mangfoldigheden og gå i dialog med fundamentalister, herunder muslimske. Men problemet op-står, hvis nogle mener, at "den og den hellige bog siger sådan og sådan, og derfor er det Sandheden". Så er dialog jo på forhånd udelukket.

Thorkild Saxe
Korsgårdsvej 26, st.th.
2920 Charlottenlund

Undskyld, jeg gør det aldrig mere
30. APR. - I min egenskab af ordkløver og sprogstuderende nyder jeg at holde Information, i hvilken stavning, syntaks og ordvalg hæver sig over konkurrerende dagblade. Derfor ramte straffen mig hårdt, da jeg glemte at betale abonnement. På rykkeren var de to fordømmende ord trykt med store blokbogstaver: Påminnelse og nedenunder amonnemang. Av, lige i mellemgulvet. For fremtiden lover jeg at betale mit abonnement til tiden.

Kirsten Marie Øveraas
Nørre Alle 1, 2.th.
2200 Kbh. N

Svar: Computerprogrammet, der skriver rykkere, er svensk. En oversættelse står på ønskelisten.
Abonnementsafd.

EU's diktatur styrkes med ØMU'en
30. APR. - "Det fremgår klart af EU-traktaten, herunder reglerne vedrørende ØMU'ens tredje fase med den fælles valuta, og de forpligtelser, der følger heraf, at EU og ØMU respekterer medlemsstaternes nationale identitet." sådan siger økonomiminister, Marianne Jelved, i en besvarelse af spørgsmål S 1013 den 12. januar. Og det lyder jo meget tilforladeligt, men spørgsmålet er, hvor meget man kan stole på, at det rent faktisk forholder sig sådan. Da EU for eksempel ignorerede demokratiet i Østrig, og fuldstændig umotiveret indførte sanktioner, var det da i hvert tilfælde ikke et udtryk for, "at EU og ØMU respekterer medlemsstaternes nationale identitet." Hvis det er det, EU forstår ved national identitet, så siger jeg: Tak for kaffe! Danmark, som altid har været garant for frihed og menneskerettigheder, kan nemlig også risikere at blive udsat for samme behandling som Østrig. Det kan komme pludseligt og fuldstændigt grundløst - det ved vi jo! Dette er endnu en af de mange gode grunde til at stemme NEJ til euro'en den 28. september, for hvis vi giver hele vor økonomiske indflydelse over til EU, har EU dermed fået endnu et stærkt middel til at chikanere og sanktionere mod landene! Danmark kan og skal fortsætte som et frit og selvstændigt land, og det kan ikke lade sig gøre, hvis man er medlem af ØMU'en!

Morten Messerschmidt
folketingskandidat for DF
Græse Mølle 4
3600 Frederikssund

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her