Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

26. maj 2000

Hvor ved Venstre det fra
21. MAJ - Under et ændringsforslag om kunstig befrugtning fra sundhedsministeren torsdag den 18. maj blev det gældende forbud om kunstig befrugtning af lesbiske par og enlige-lesbiske som heterosektuelle kvinder, udvidet til at være en kriminel handling for både den inseminerede kvinde og for hjælperen, der udfører insemineringen.
Et af folketingsmedlemmerne, Jørgen Winther fra Venstre, der havde stemt for, begrundede sit valg i radionyhederne om fre-
dagen. Han syntes personligt, at "det er rigtigst, at et barn vokser op med en far og mor". Hvorfra henter han belæg for denne udtalelse? Kan det være rigtigt, at hans personlige ideale holdning kan få de alvorlige konsekvenser som at kriminalisere to grupper kvinder, lesbiske par og enlige kvinder, uden at folketingsmedlemmet har viden om børns opvækst hos de pågældende kvinder, eller iøvrigt om de mangeartede samlivsformer, der praktiseres herhjemme? Der er stadig en del børn i Danmark der ikke vokser op med begge deres biologiske forældre.
John Winthers synspunkt eller drøm om en kernefamilie er ikke den eneste familiekonstruktion, vi har i dag. Det er realiterne, og hvadenten vi kan lide det eller ej, må der lovgives udfra, hvorledes folk konstruerer deres familie, så det kan hænge sammen med det øvrige samfundsliv.
Som en kommentar kan jeg oplyse, at der findes to film, en amerikansk og en engelsk, og tillige en dansk og to skandinaviske undersøgelser, der interviewer børn i lesbiske familier. Der konkluderes samstemmende, at piger og drenge opvokset i lesbiske familier har det godt, at de har relationer til mænd i familiens omgangskreds, og desuden har børnene den fordel, at de har fået en mere sammensat opfattelse af kvinders kunnen og væren.
Når vi i Danmark har sagt ja til kunstig befrugtning, må der gælde "frihed for Loke såvel som for Thor" og i denne ånd gives alle kvinder indbefattet enlige kvinder og lesbiske par den samme ret og nye valgmulighed for at få et barn.

Margrethe Krogh-Jacobsen
Baggesensgade 31
2200 København N

Tibet
21. MAJ - Til statsministeren. Hvorfor deltager danske soldater i fredsbevarende missioner, når du offentligt accepterer erobring og indlemmelse af en selvstændig stat, et selvstændig folk i en aggressiv et-parti-stat? Så meget har jeg ikke skammet mig over at være dansker, siden jeg sidst læste om stramninger i unge indvandreres ret til familiesammenføring. Det var desværre også i dag. Engang var vores land et af 'de mindst ringe', men øv, hvor er det en grim smag i munden at høre din accept af den kinesiske besættelse af Tibet. Hvor er det en grim smag at se dig fodre både den indre og den ydre svinehund. Mammon eller kineser? Hvor føles det skamfuldt at have stemt og endog at have været medlem af dit parti.

Joan Amalie Holck
Revlingbakken 46 I th
9000 Aalborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu