Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
25. maj 2000

Tidens tand
20. MAJ - Den 20.-21. maj citerer Malene Grøndahl professor Hein Heinesen for følgende forklaring på hans, Stig Brøggers og Mogens Møllers fælles værk Fredens Port: "Den står og ligner noget, der er kommet flyvende fra det ydre rum og har skåret sig ned i jorden. Den siger ikke andet, end her står jeg". - For mig som arkitekt siger den bare 'dårlig fundering', og det minder om Heinesens forslag til udsmykning af Store Torv i Århus. Som Århus Stiftstidende bemærkede, var det ikke så meget værkets budskab, der forargede århusianerne, men mere dette, at værket ikke sagde dem noget, og at han måtte bruge en hel time på at forklare byrådet, hvad han selv lagde i det. Men vi har jo ikke råd til at have Heinesen stående på Store Torv, for et forklare publikum det. Og så er Fredens Port de et underligt navn på en skæv stolpe. Tidens Tand passer vel egentlig bedre?

Bent Windeløv
Børupvej 218
8310 Tranbjerg J

Fænomenologi
17. MAJ - Kasper Nefer Olsen har i redegørelsen for sit fænomenologiske subjektbegreb (17. maj) valgt at ignorere mit læserbrev (13.-14. maj). Er det, fordi han ikke ved, hvad han skal stille op med Zinkernagels underminering af fænomenologien?

Åge Jensen
Ringgade 135 A,
Sønderborg

Kære H. E. Sørensen!
21. MAJ - Jeg er enig med dig i, at de to studerende fra Center for Minoritetsstudier foretog en selvbekræftende undersøgelse ved at klæde sig i en chador.
På den anden side er det dybt forstemmende, at denne klædedragt afføder mere eller mindre racistiske kommentarer. Det burde simpelthen ikke være socialt acceptabelt i det danske samfund at sige krænkende ting om hinanden. Det gælder naturligvis begge veje. Ingen indvandrer bør f.eks. have lov til at sige, at danske kvinder er ludere, eller at kristendommen er forkert.
Du skriver, at kommentarerne kommer, fordi de studerende (og indvandrerne) stikker ud fra normen, og nævner et par eksempler du har oplevet på danskere, der stak ud fra normen.
Igen er det sådan set meget rigtigt. Men ærlig talt; i mine øjne stikker en dansker med øl-vom iført et sæt joggingtøj lige så meget ud i gadebilledet, som en tilhyllet kvinde. 'Normen' i dagens samfund eksisterer kun i den forstand, at visse politiske grupperinger bruger begrebet til at formidle enkle budskaber, for at kapre stemmer.

Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 1, 526
2450 Kbh. SV.

Vi gør dem ensomme
Arbejdsløsheden falder, men alligevel forbliver langtidsledige arbejdsløse, og hvorfor i grunden?
En såkaldt langtidsledig er et ganske almindeligt menneske som os andre, og de har faktisk alle lyst til et varigt arbejde. Løsningen for at få langtidsledige på arbejdsmarkedet er ikke altid meruddannelse, men mere en løsning med socialt netværk, mere selvværd, bedre økonomi - og en forståelse for arbejdsgiver og nye arbejdskollegaer, at det altså tager sin tid at komme op i nutidens høje omdrejninger igen.

Finn Wagner
Bredgade 36 B
1260 København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her