Læsetid: 5 min.

Øresundsbrev

Debat
3. maj 2000

Vores Nye Region hedder en ny bog, udgivet af Køben-havn og Malmø i forening. Men er det rigtigt, at det er vikingerne og kristendommen, der binder os sammen på Sundets to sider?

Kulturtrafik

Kære Behnasz
Det er længe siden. Er det ikke snart på tide, vi ses igen? Og hvordan går det på den anden side af Øresund? - Her har vi haft ret heftige tider siden i sommer, da du var her sidst. Der har været en ufattelig stor interesse for os. Den ene sag efter den anden. Det har virket som en lavine, der omsider brød ud med et kæmpebrøl. Alle - og jeg mener virkelig alle - har haft en mening om emnet. Fra min ældre søde overbo, fru Jensen, til selveste vores
elskværdige Dronning. Statsministeren fandt emnet så interessant, at han havde en klar påmindelse i sin nyt-årstale. Du kan tro, at folk på denne her side af Sundet er interesseret i os.
Men lige pludselig dukkede en gal ko op i Himmerland - og fra den dag mistede man interessen for os. En anden ting var datoen for en ny folkeafstemning om EU og eu-roen til september, noget, der yderligere fjernede folkets, mediernes og politikernes fokus fra os.
Godt nok er vi et højt prioriteret punkt på den politiske dagsorden og genstand for megen debat. Men jeg kan godt forstå, at når så alvorlige sager som en gal ko i Himmerland, plus den kommende vigtige EU-afstemning, dukker op, må vi forsvinde lidt ud af søgelyset. Du må tænke på, at en gal ko kan forvolde mange mennesker skade og ikke mindst ødelægge det danske landbrugs ellers så gode renomme.

Jeg glæder mig virkelig
Nå, men hvordan går det med dig? Har du det bra? Jeg glæder mig virkelig til juli, ikke så meget på grund af sommeren, men mere på grund af broen. Jeg er sikker på, at vi kommer til at ses oftere. Tænk, det vil ikke tage mere end en halv time fra Malmø, til du er her i København. Man arbejder virkelig på at få folk fra de to sider af Sundet til at komme hinanden mere ved. Og det er så glædeligt. Det er som om, man ikke længere skal tænke på, om man er dansker eller svensker, men snarere opfatte sig selv som Øresundsborger.
Det er på en måde ret befriende, hvis vi kan blive fri for det ubrugelige begreb 'nationalstaten' og den oldnordiske snak om historisk betinget ejendomsret til geografiske områder. Noget, som fratager os retten at bosætte os her og blive en del af samfundet.
Det ser ud til, at man for en gang skyld har forstået, hvad begrebet integration betyder. Man siger ikke, at I skal være ligesom os på den anden side. Nej, man er også indstillet på at give afkald på noget for at få glæde af det nye fællesskab. Man ønsker virkelig en bredere kultur-mobilisering.
Man må jo mene, at der er andet, som binder os sammen end bare geografien. Det hele står i bogen Vores Nye Region, som din kommune Malmø Staden og min kommune København har udgivet for nyligt.
Den burde du læse. Bogen er interessant, fordi den formår at overraske læseren gang på gang. Jeg blev ret overrasket, da jeg læste afsnittet om "hvem vi er", dvs. på begge sidder af Sundet (inklusive dig og mig). Der er afsnit, som handler om , at "vi nedstammer fra vikingerne" og "vi har kristne rødder".
Jeg troede virkelig, at vi for en gang skyld var med i det gode selskab. Jamen, hvad med dig og mig? - tænkte jeg selvfølgelig. Hverken du eller jeg eller hver fjerde indbygger i Skåne og hver niende her i København, nedstammer fra vikingerne eller har for den sags skyld kristne rødder. Hvor bliver vi af? Skal vi holde os væk fra den ellers ret fornuftige regionale integration?
Vi har jo ikke bestilt andet end at integrere os i et samfund, som vi ikke har vidst hvad er. Og hvorfor ikke integrere sig igen?
Under alle omstændigheder vil jeg komme og besøge dig oftere. Gør det mig til en god øresundsborger?
Men nej, den konstante opmærksomhed på viking-erne og nationalromantikken dukker op igen i bogen, og opkriften på en Øresundsregions-identitet ligner til forveksling 1800-tallets for-ståelse af nationalstaternes opbygningsprojekt. Det er da ret besynderligt i en så ellers moderne projekt som dét med Øresundsregionen.
Tænk: Vi lever i det 21. århundrede, med en selvforståelse, der omfatter totalt uafhængige individer fra alle mulige forskellige rum og traditioner... Og alligevel skal vi igen bygge vores identitet på ældgamle forstillinger om nationalstaten. Jeg troede virkelig, at man med det her projekt kunne komme væk fra de ubrugelige synsmåder om territorier, religion, sprog og kultur, som bruges til at adskille mennesker fra hinanden.

Vi vil virkelig bruge den
Jeg vil bruge broen til at komme på besøg hos dig, hvor vi kan gå på de fine kunstudstillinger i Malmø og tage ud i den vilde natur i Skåne, som vi mangler på den her side af Sundet. Og jeg ved godt, at du også vil bruge broen flittigt, da vores København er en ret kosmopolitisk by med mange attraktioner. Du er en stor fan af både Louisiana og Christiania, ved jeg, og jeg er ret sikker på at vi får mange andre gode praktiske grunde til at føle os som rigtige øresundsborgere.
Sådan forestiller jeg mig faktisk, at de fleste andre også har det. Der bliver næppe særlig meget trafik på broen alene på grund af folkets interesse for vikingerne og kristendommen. Billige øl, og vild natur, gode biblioteker og kunst er noget, som kan dirigere folk frem og tilbage mellem København og Lund (du kan selvfølgelig hoppe på toget i Malmø).
I en tid hvor vi styres af fornuften og ikke gør noget, som ikke har en funktionel mening, er nationalromantikken temmelig malplaceret. Ejheller Øresund er en urgammel kultur eller kan binde folk sammen med nordiske guder og kristne traditioner.
Jeg troede, at sådan noget for længst var yt, og at nationalismen var noget, vi skulle bekæmpe. Men det ser ud til, at jeg tog fejl igen.
Under alle omstændigheder glæder jeg mig til juli, hvor broen indvies. Jeg ved, at der er masse ting på begge sider af Øresund, vi kan få glæde af.
Også selv om hverken du, jeg eller mange andre tusinder på begge sider af Sundet er ægte vikinger eller særligt kristne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her