Læsetid: 3 min.

Ren fantasi

26. maj 2000

Der er ikke tale om forskellige syns-vinkler i bogen Vanviddets vidner

Bogligt
Det har været en mærkelig oplevelse at læse Thomas Hjortsøs 'analyse' den 25. maj af Birte Weiss' og min bog om den serbiske massakre på bosniske muslimer i Biljani ved Kljuc i 1992 og flygtningenes videre skæbne. Hjortsø antager, at kapitlerne er skrevet af hver sin forfatter og slutter sig til en forskellig synsvinkel mellem Birte Weiss og mig selv, hvor kun Birte Weiss har skrevet ud fra et bosniakisk synspunkt, mens min synsvinkel angiveligt er tendentiøst proserbisk.

Som påstået bevis
Som bevis fremhæver han oversigten "Krigens kalender" sidst i bogen, som han giver mig eneansvaret for, og går så vidt som til at spørge, om grunden til, at jeg ikke skulle have nævnt de danske tab i Bosnien før 1996, skulle være, fordi de fleste af dem faldt for serbiske våben.
Dette er ikke tilfældet. Hele Hjortsøs vurdering af bogen hviler på to fejlagtige antagelser: At der i den færdige bog er Weiss-afsnit og Fledelius-afsnit, og at "Krigens kalender" skal ses som en selv-stændig og udtømmende gennemgang af krigene i Kroatien og Bosnien.
Bogen er totalt gennemskrevet af os begge, og vi er derfor begge lige ansvarlige for det hele. Desuden udgør den et hele, idet "Krigens kalender" blot er et supplement til fremstillingen, som skal gøre det lettere for læseren at orientere sig i tidsforløbet, ikke en fremstilling, der er beregnet til at stå alene. Derfor har vi forsøgt at undgå gentagelser, for at gøre det lettere for læseren at orientere sig. Jeg er derfor med-ansvarlig for den korrekt af Hjortsø fremhævede fejl, at "folk i tusindtal døde af sult" i de østbosniske enklaver. Det er stærkt overdrevet, tak for korrektionen.
Når Hjortsø betegner krigsudbruddet i Bosnien 1992 som sterilt skildret og bebrejder mig, at der ikke er nævnt noget om de serbiske snigskytter og serbisk etnisk udrensning efter krigsudbruddet, er forklaringen, at det allerede er nævnt i selve fremstillingen. Jf. side 81, hvor der bl.a. står: "Krigsudbruddet kom som et chok ikke mindst i hovedstaden
Sarajevo, hvor 100.000 mennesker gik på gaden og demonstrerede mod krigen. Demonstrationen blev splittet af snigskytter. Serberne havde til gengæld forberedt sig godt."
Hjortsø bebrejder mig også, at "Krigens kalender" blot konstaterer, at de bosniske serbere indtager Srebre-nica og Zepa i 1995, og ikke nævner noget om massakren på over 7.000 muslimske mænd og drenge sammesteds. Men det er behandlet inde i bogen på s. 82, hvor det siges: "Ser man på likvideringen af tusinder af bosniakiske mænd i Srebrenica og Zepa i juli 1995, hvor Mladic fysisk var til stede i området, minder mønsteret slående om Biljani-massakren" og igen på s. 148-149, hvor den etniske udrensning af Srebrenica bl.a. omtales som "et Biljani i mega-format, der formentlig har kostet 8.000 mænd livet." Der har derfor ikke været nogen grund til give en mere detaljeret skildring i oversigten.

Tendentiøs læsning
Man kan altid i en oversigt diskutere, om der ikke skulle have været mere med, og om alt det rigtige er med. Hjortsø er således utilfreds med, at "Krigens kalender" ikke medtager den serbiske erobring af Vukovar og bombardement af Dubrovnik i Kroatien i 1991. Men det serbiske angreb på Vukovar er faktisk nævnt i oversigten. Begivenhederne i Kroatien er dog noget nedtonet, fordi det bogen fokuserer på, er Bosniens skæbne. Det må stå helt for forfatterens egen regning, når han antager, at årsagen til, at de danske tab i Bosnien før 1996 ikke er omtalt i oversigten, kan være at de hovedsagelig skyldtes serbiske våben.
Men han kan da have ret i, at vi enten burde have haft alle de danske tab med, eller ingen af dem.
Bogen er hængt ud som delvis præget af proserbisk tendens. Det er kedeligt, at denne opfattelse har ødelagt Thomas Hjortsøs oplevelse af bogen. Men det er svært at finde belæg for den i virkeligheden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu