Læsetid: 1 min.

150.000.000.000

Debat
9. juni 2000

Jes Lunde-effekten lægger en dæmper på produktionen
af gedeost

Finans
Gud ved om direktør Ström er kontrolleret fra Frankfurt. Han er præcis som et radio-styret ur.
Da han igår dukkede op på slaget 11, spurgte jeg først til Pilequist.
Ström havde i telefonen fortalt, at hans højre hånd var brudt sammen under arbejdsbyrden.
"Stakkels mand. Det som slog ham ud, var en henvendelse fra FUP (Foreningen af Upolitiske Politikere). FUP's stikprøver peger på, at 27,3 procent af husejerne vil sælge deres huse inden september. Statsministeren har personlig fået tilbudt otte villaer til halv pris, hvis han slog til med det samme.

Amanda-niveau
Da Pilequist opdagede, at den danske nationalformue risikerede et fald på en kvart procent, og forventningen om en fremtidig stigning måtte reduceres med en halv, i værst tænkelige tilfælde, og at forskellen mellem vekselagioens og lombardkredittens rentefødder på det nærmeste ville forsvinde, samt at Jes Lunde-effekten vil lægge en dæmper på produktionen af økologisk gedeost, fik han fodret computeren med så mange data, at tempoet kom ned på Amandaniveau. Hvad skal jeg gøre?"
"Kan han ikke klare det, ham den forhenværende Tele Danmark mand?"
"Jeg var nødt til at fyre ham. Han var ikke fleksibel, og så havde han en snæver horisont.
I hver anden sætning talte han om hensynet til aktionærerne i Amerika."
"Så send Pilequist på orlov uden løn og ansæt en af de der freaks."
"God ide, bortset fra det med lønnen. Husk på, Pilequist har været med fra dengang jeg grundlagde Instituttet for Bange Anelser. For resten, måske skulle jeg genoplive det sommeren over."
"I behøver heller ikke at overbelaste computeren. Når Den danske Bank spiller ud med milliarder - var det ikke 150.000.000.000 - så kan I stryge alle nullerne og regne resten på en kugleramme. Det passer ligesom også bedre til tankegangen..."
Ström var allerede ude ad døren. Hans Farvel! ekkoede i trappeskakten.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her