Læsetid: 2 min.

Eurokursen er vigtig

Debat
14. juni 2000

Havde Uffe Østergård været økonom, ville han have vist bedre

Økonomisk

Jeg har megen respekt for Uffe Østergård (UØ) som historiker. Det lyder plausibelt, når Uffe Østergård den 8. juni skriver, at 'det tog meget længere tid at fuldføre det indre marked end EU's fædre havde tænkt sig i 50'erne'.
Her kunne Uffe Østergård formentlig have tilføjet, at noget tilsvarende vil også gøre sig gældende for den monetære union. Det vil tage længere tid, end EU-politikere gør sig klart, at få de enkelte EU-landes økonomier til at marchere i fælles takt, hvilket er en forudsætning for, at møntunionen vil kunne fungere. Uffe Østergård kan have ret i, at cyklen (EU-projektet) kan vælte, hvis hastigheden bliver for langsom. Men han glemmer modsætningen, at hvis tempoet forceres, så kan kæden knække.
Lidt mere betænkelig blev jeg, da Uffe Østergård bevægede sig fra sit eget fagområde over i nationaløkonomien, hvor han nok så belærende skriver "at valutamarkederne, regeringerne og befolkningerne endnu ikke helt har opdaget at eurokursen kun spiller en meget begrænset rolle for euro-zonens økonomiske udvikling".
Dette gør Uffe Østergård med udgangspunkt i den observation, at euro-zonen (eller snarere EU) ligesom USA (og Japan) har en forholdsvis beskeden udenrigshandel målt i forhold til nationalproduktet. Herfra slutter Uffe Østergård, at så må valutakursen og dermed konkurrenceevnen spille en tilsvarende mindre rolle. Men nej, her forfører statistikken Uffe Østergård. Eller rettere, hvis Uffe Østergård havde været økonom, ville han have vist bedre. Det er ikke transaktionernes omfang, men de der potentielt bliver berørt af transaktionerne, der tæller.
Når Uffe Østergård planlægger sin sommerferie, så kan han frit vælge mellem Paris, London, New York og Tokyo, og lur mig om den høje dollar- og yen-kurs ikke i år er med til, at han fravælger New York og Tokyo.
Eller når hjemmets køleskab skal skiftes ud, hvad vælger Uffe Østergård så ? Det er bestemt ikke utænkeligt, at valget falder på et dansk produkt - men det skyldes jo ikke, at det er dansk, men at producenten har tilpasset prisen efter de andre konkurrenters priser.
Det er netop den øgede globale konkurrence, som har gjort markedsøkonomierne så effektive. En udvikling der ikke mindst i kraft af WTO-aftalerne har forstærket konkurrencen og dynamikken på stort set alle områder (selv landbruget er så småt ved at komme med).
Det er bestemt ikke kun et europæisk fænomen, men tværtimod globalt, og lige netop derfor spiller også eurokursen en vigtig rolle for den økonomiske udvikling i Europa.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her