Læsetid: 2 min.

LÆSERDEABAT

Debat
10. juni 2000

Grundlovligt
5. JUNI - Grundlovs-debatten er en kvalmende pseudobegivenhed, fordi det overordnede spørgsmål konsekvent forties - nemlig om Grundloven skal være underlagt en forfatningsdomstol - eller om den (som nu) skal være op til lovgivende myndighed (Folketinget) og udøvende myndighed (Justitsministeriets lov-kontor) at fortolke.
Så længe det enevældigt er Justitsministeriets lov-kontor, der vurderer, hvad Grundloven siger (eller ikke siger), så længe kunne vi her i landet præcis lige så godt have en uskrevet Grundlov (som i England). Hvis det var meningen, at Grundloven skulle tages alvorligt, skulle en forfatningsdomstol naturligvis have indflydelse. Men det går ingen af folketings-politikerne nogen sinde frivilligt med til.

Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 12, 2400 København NV

Små slag
6. JUNI - Henrik Plaschke belærer mig 31. maj om, at han ikke vil i dialog med fundamentalister, men med "erklærede muslimske modernister." Min bemærkning om, at dialog på forhånd udelukkes, hvis folk henviser til den ene eller den anden hellige bog som værende Sandheden, skyldes derfor, at jeg ikke har gennemlæst hans indlæg ordentligt.
Små slag! HP fremhæver 13. april "en medborger, der insisterer på, at hun er muslim, og på at hendes religion er såvel moderne som til at forene med et sekulært demokrati." Men hun er samme sted (4. marts) skam også citeret for, at en muslim er "pr. definition fundamentalist." Og videre: "Jeg benægter ikke, at kvinder skal have tørklæde på. Det står i Koranen. Det er noget, jeg skal gøre på et tidspunkt, når jeg er klar til det."
Også jeg vil ligesom HP gerne i dialog med erklærede modernister, af enhver oprindelse og om ethvert spørgsmål. Men man må gennemlæse deres erklæringer ordentligt!
For en ordens skyld: Jeg synes, folk skal gå med tørklæde, hvis de vil.

Thorkild Saxe
Korsgårdsvej 26, st. th.
2920 Charlottenlund

Om stammen
7. JUNI - Den tjekkisk-amerikanske psykiater Stanislav Grof har opstillet en hypotese, der peger på dynamiske rødder i fødslen til stammen, nærmere bestemt fødslens sidste og mest dramtiske del. Det handler om konflikter i forbindelse med oral og anal aggression. Den orale komponent afspejler det ubehag, som aberne oplever, når dets hovede sidder fast i fødselskanalen og kæberne er tvunget tilbage til det forøgede tryk inde i bughulen og sammentrækningen af lukkemusklen, der ledsager fødslen.
Hændelser senere i barndommen vil influere på eventuel udvikling af stammen. Fortrængning af verbal aggression - måske af obskøn karakter - synes at være af betydning.
Holder hypotesen er der håb. En behandlingsteknik, der bygger på forstærket åndedræt under veldefinerede omstændigheder, kan give oplevelsesmæssigt adgang til ens egen fødsel og derved medvirke til løsning af problemet.

Gustav Hansen
Skyumvej 111
7752 Snedsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her