Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. juni 2000

Professorer
8. JUNI - I sin anmeldelse den 8. juni af Mogens Mellergård's bog: Epoker i dansk psykiatri omtaler Jytte Willadsen Hjalmar Helweg som "landets første psykiatriske professor". Helweg's forgænger som overlæge ved Rigshospitalets psykiatriske afdeling, August Wimmer, var imidlertid også professor.

Axel H(elweg) Arnfred
Vandtårnsvej 30
3460 Birkerød

Opret en verdensdomstol
8. JUNI - Forleden afviste domstolen i Haag, at Nato har begået krigsforbrydelser under krigen mod Jugoslavien. Dagen efter meddelte Amnesty International, at Nato havde begået alvorlige krigsforbrydelser under angrebet.
De to modstridende erklæringer viser, at krigsforbrydelser er et spørgsmål om definition og tolkning. Brugen af de hæslige klyngebomber, som Vestens flyvere spredte ud over både Kosovo og Serbien, er det f.eks. ikke. Dette til trods for, at mange af disse bomber ikke detonerer straks. Derfor bliver de ved med at eksplodere og lemlæste uskyldige mennesker længe efter krigens afslutning.
Brugen af uranbomber, som forgifter vand og afgrøder i årevis efter detonationen, er ligeledes lovlige. Bombning af radio-stationer og aviser er helt i orden. Udslettelsen af Zastavafabrikkerne og anden civil produktion, som er en forudsætning for jævne menneskers hverdag, omdefineres behændigt til krigsproduktion. Bombning fra så store højder, at sygehuse og almindelige boligkvarter uundgåeligt rammes, er bare uheld.
Efter dette har domstolen i Haag kompromitteret sig selv - opret en verdensdomstol!

Bjarne Gårdsvoll
Asger Rygs gade 2. 1.
Kbh. V.

Danmark a jour
8. JUNI - Det var en besynderlig lære, som folketingskandidat for Dansk Folkeparti Alex Ahrendtsen drager af danskernes historie i indlægget "Indfødsuretten er sat" den 7. juni. Jeg kan ikke huske fra min historieundervisning, at tyskeren Struensee satte den demokratisk valgte enevældskonge Chr. VII fra magten, og indførte et diktatur i årene 1770-72. Kongen var som bekendt gak i bolden, og havde derfor hentet en anden tysker, nemlig Bernstorff, til landet, for i sidste ende at forestå regeringen. Det var ham Struensee slog af pinden, i øvrigt med det formål at bringe Danmark ajour med de fremskridsvenlige ideer, som groede frem forskellige steder i Europa dengang. At Struensee så gik i bukserne på den forsømte dronning har sikkert været til fornøjelse for hende, men ikke for Struensee, thi det blev påskuddet til at ønske han glædelig jul og stejle. Nok om Struense - lad os se på, hvem der virkelig har gjort anslag mod det danske demokrati i dets forskellige udviklingstrin. Jeg kan umiddelbart komme i tanke om Estrups diktatur fra 1877 til 1894 og kong Chr. X's statskup i 1920. Begge grove overgreb mod demokratiet begået - sikkert med ført hånd - af "gode danske mænd". Hvilken lære kan Ahrendtsen mon drage af dette?

Kjeld Chr Krarup
Rosenvængets Alle 17
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her