Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

8. juni 2000

Nej'ets ulidelige lethed
31. MAJ - "Jeg tror, vi vinder og I taber den 28. september. Ansvaret er regeringens. Jeg tror, at det på andre måder kan give nogle konsekvenser for den måde, vi fører EU-politik på i det her land, nogle tillidsproblemer. Det er jeres ansvar. Det er regeringens ansvar, at det sker." Ordene er Holger K. Nielsens, og de stammer fra afslutningsdebatten i Folketinget den 25. maj. SF anbefaler et nej til euroen, men SF-formanden mener altså, at tolkningen er regeringens ansvar, hvis nej'et bliver en realitet, selvom det unægteligt må være svært for regeringspartierne at gætte, hvad SF vil med anbefalingen. I den udgave er nej'et ulideligt let. SF's principfaste alvorsmænd tog sig god tid før de efter modne overvejelser vedtog at anbefale et gennemtænkt nej. De lod sig ikke lokke af udsigten til flere arbejdspladser, økonomisk vækst og rejser uden vekselgebyrer. Umiddelbart meget seriøst, men til det seriøse nej hører anvisninger af andre brugbare politiske svar på økonomiens globalisering, og dem har vi ikke fået. Men komplicerede løsningsmodeller er selvfølgelig heller ikke lige så folkelige, som det altid populære nej. Har man ikke alternativer parat, når man anbefaler et nej, må man som minimum tage ansvar. Et nej giver problemer med at følge den økonomiske politik, som har været fundamentet for S-regeringens udvikling af velfærdsstaten, der bl.a. har givet os 10.000 flere ældreboliger, en stigning i plejepersonalet på 19.000 ansatte og en dækningsgrad i børnehaverne på 91 procent. Nej'et er forandring. Ja'et er kontinuitet.

Kasper Westphal Pedersen
Munkensvej 5, 2.th.
2000 F

Knob uden time
31. MAJ - Jeg nægter at tro, at det er dumhed eller uvidenhed i en avis med det rygte og den historie og vælger derfor at antage, at det er sjusk, når jeg i tiltagende omfang i avisen ser grammatiske fejl, stavefejl og linjer, der falder ud i slutningen af artikler eller ledere.
"Knob i timen" fra 30. maj er en af de klassiske dumheder. Knob er i sig selv en hastighed, hvorfor knob i timen er en acceleration og derfor uden mening i konteksten. Det hedder enten knob eller 'sømil i timen'.
I kan gøre det bedre, for det har I nemlig gjort tidligere. Genansæt korrekturlæseren.
(Fork. af red.)

Lars H. Dideriksen
Fr. sundsvej 154 A
Brønshøj

Grundskyld
31. MAJ - Kan man sige "Grunden skyldes..."? Ja, det kan man åbenbart i DR's radioavis. Men godt sprog er det næppe.
"Årsagen må utvivlsomt skyldes" en kombination af, at skolens danskundervisning har svigtet, og at det undertiden går lidt for stærkt, når der skal læses korrektur på manuskripterne i DR.

Søren Blaabjerg
Rosenvænget 135
8362 Hørning

Jagt på skovgæster
Formanden for Danmarks Jægerforbund vil have fri adgang til de danske skove for jægere, ikke den almindelige befolkning, for den vil forstyrre naturen for meget. Det er en utrolig arrogant holdning, når man ved, hvor meget jægerne larmer med skydningen og deres hunde.
25 pct. (ca. 40.000) af alle nulevende ræve på landet er anskudte og må dø en langsom og pinefuld død med hagl i kroppen pga. jægernes blodige hobby.
Os andre skal ikke have lov at færdes frit i skovene - vi kunne jo komme til at forstyrre jægerne.

Jytte Olsen,
Sct. Olaigade 9,
4400 Kalundborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu