Læsetid: 2 min.

Større end EU

Debat
3. juni 2000

Jeg ikke er nationalist men internationalist

Afstemning
Verden er større end EU, og jeg stemmer nej til euroen, fordi jeg er internationalist, og ser EU som et usolidarisk projekt, der vil skabe nye skel i Europa.
Jan Ifversen har den 31. maj kommenteret mit indlæg fra den 23. maj, hvor jeg kritiserede tendensen til at kalde alle euro-modstandere for nationalister. Men jeg er ikke nationalist.
Kristeligt folkeparti, SF og Enhedslisten stemmer også nej sammen med en stor del af de radikale. Hvilken ja-siger vil mon hævde, at disse grupper har overvejende nationalistiske begrundelser for deres holdning? Nej-gruppen vinder nu frem samtidig med at vælgertilstrømningen til Pia Kjærsgaard & co. er på retur.
Ifversen gør meget ud af at definere, hvad nationalisme er, og hvorfor man ikke kan bruge begrebet euro-nationalist om dem, som mener at vi skal "holde sammen" mod resten af verden i EU, og udbygge vores fælles europæiske identitet. "Det er simpelthen svært at forestille sig en europæisk nation", skriver Ifversen, med den begrundelse, at det er omdiskuteret hvor langt Europa rækker, at der ikke er et fælles sprog og en fælles kultur i Europa.
EU har eget flag, fælles ydre grænser, fælles mønt, ingen indre grænser, politisamarbejde og snart også fælles hær og udenrigspolitik, med andre ord; de formelle karakteristika for en stat.
Derudover har EU overtaget Beethovens 9. og gjort den til sin "national"-hymne. Komissionen har lavet planer der "skal overbevise børn og unge om den europæiske unions nødvendighed", "reviderere historiebøgerne så børnene får bedre forståelse for deres fælles europæiske identitet" og "inddrage den europæiske dimension på alle niveauer i undervisningen, sådan at de bedre kan deltage aktivt i deres fremtidige tilværelse som europæere".
Hvorfor skulle EU-kommissionen ønske at omskrive historiebøger og overbevise EU's børn om "altings rette sammenhæng", hvis det ikke var med henblik på at styrke en eller anden opfattelse af samhørighed i de lande der er med i EU?
Hvad er baggrunden for Jean Monet-professorater, kampagner og merchandise med blå flag og gule stjerner, hvis det ikke er med henblik på, at skabe en form for samhørighedsfølelse inden for EU?
Man forvansker historien og opstiller en myte om et bestemt fælleskab, der ikke er nationalt, men dog regionalt. Hermed vil man forsøge at vinde befolkningens opbakning til at gennemføre en centraliseret magtblok med egne snævre interesser.
Er det ikke muligt, at man kan være i opposition til noget, uden at være fanatisk tilhænger af det modsatte? Jeg er tilhænger af nærdemokrati og decentralicering, derfor foretrækker jeg nationale demokratier frem for lukkede overnationale og udemokratiske systemer som EU, indtil bedre modeller gives.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her