Læsetid: 1 min.

Studierejse til Texas

Debat
17. juni 2000

Kineserne ved meget om henrettelser, men i Texas ved de mere

Menneskeret
En ledig plads i flyet, der skulle bringe statsministerparret med følge til Kina, fik fødevareminister Bjerregaard, der trængte til lidt ferie efter forårstravlheden i æbleplantagen. Hvis justitsministeren var kommet med i stedet, kunne Nyrup og Jensen have aflagt oplysende besøg i fængsler og genopdragelseslejre. Her kunne man have fået idéer til modernisering af vore statsfængsler fra forrige århundrede - især Horsens og Nyborg.
Også henrettelsesmetoder ved kineserne meget om, og de deler sikkert med glæde deres kundskaber med deres mange europæiske venner. Men på det område tror jeg, at danske politikere kan lære meget mere på en studierejse til Texas og andre amerikanske stater, hvor forskellige metoder bruges ved aflivning af uønskede mennesker.
Jeg gætter på, at 'den elektriske stol' i disse miljøbevidste tider fremstilles i en model med minimalt el-forbrug, så man kan reklamere med 'grøn henrettelse'. De amerikanske fængsler er for længst privatiseret. På trods af Peter Brixtoftes aktiviteter er vi stadig bagud i Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her