Læsetid: 4 min.

Hvide indvandrere og sorte danskere

Debat
6. juli 2000

Hvis humanister opfatter indvandrere som ofre, der ikke må kritiseres, så ender vi dér, hvor danske kvinder nødes til at tilpasse sig de fremmedes kønsroller

Offerroller
I anledning af Birgit Liljas indlæg d. 24. juni vil jeg samle nogle tråde op fra de sidste ugers debat om fødselstal og om indvandrere.
Lilja deler med mange andre en grundopfattelse, der lyder cirka sådan: De andre er uskyldige ofre; vi bærer på en evig skyld og skal søge aflad ved at hjælpe.
Det er udtrykt klart af Lone Spanheimer, tidligere aktiv i kvindebevægelsen, psykolog, tv-kommentator m.m., nu gift i udlandet, hvorfra hun ser tilbage på sin tid i Danmark (Politiken 8 febr. 1998) og siger: "Min kulturelle bagage var de marxistiske analyser, der var almendannelse i 70'erne. Og den grundmodel sidder stadig dybt i de fleste danskere: Det er os, der er de grimme kolonialister. Og resten af verden er beboet af de stakkels ofre. Alle historier skal passes ind i den model. Ellers kan vi ikke forholde os til dem".
Sådan er det f.eks. for Inf.'s lederskribent ni. d. 5. juni. Når tv-journalist Mogens Rasmussen viser os, hvor vanskeligt det er at finde belæg for, at asylansøgere faktisk er forfulgte, så kan ni. slet ikke kapere, at dette måske er sandheden - han afviser det simpelt hen som løgn, for at hans verdensbillede ikke skal falde sammen.
Lilja skriver: "At magthavere rundt om i verden svigter deres egne befolkninger, gør os ikke ansvarsfri". Jeg er uenig.
Når vi ikke har ret til at gribe ind i andre landes indre anliggender, kan vi heller ikke have noget ansvar for, hvad der går skævt dér.
Hvis en befolkning f.eks. ødelægger sin egen fremtid ved at formere sig i en grad, som gør stigende levestandard til en umulighed, så er det deres problem.

Fastlåste roller
Tro nu ikke at jeg er imod at hjælpe. Men fejlen ved 'de er ofre - du skal hjælpe'-holdningen er, at den er sort/hvid, med fastlåste roller. Spil offer-rollen - så bliver du automatisk hvid.
For 10 år siden spillede nogle 'stakkels ofre' fra Albanien denne rolle, og slap ind i Italien. Disse 'ofre' har nu skabt en mafia-bevægelse, der er stærkere og ondere end italienernes egen. Den slags er for nemt. Gribes du i narkohandel - spil offer, og alle humanisterne vil forsvare dig mod udvisning.
Det er en fast del af dette mønster, at indvandrere af enhver slags hører til de "hvide" og derfor ikke må kritiseres. Denne sort/hvide syns-måde blokerer for fornuftig debat.
Man forhindres f.eks. i at påpege, at store indvandrer-grupper fortsætter u-svækket med patriarkalsk familieform og høje fødselstal her i Danmark (faktisk højere end f.eks. fødselstallet for Tyrkiet).
Hver eneste gang, nogen piller ved det hvide billede af andre folkegrupper, hives Hitler frem som skræmmebillede. Hvis Mette Thomsen faktisk føler det ubehageligt at være udsat for arabiske mænds tilnærmelser, når hun er ude på indkøb, og fortæller om det (Inf. den 14. juni), så stemples hun straks som nazist (Preisler, Inf. den 26. juni).

T-shirt og shorts
Jeg kender til en dansk familie, der bor i et kvarter hvor ca. 90 procent har indvandrerbaggrund. Her overlever de fremmedartede relationer mellem kønnene også hos indvandrere af anden og tredje generation, f.eks. sådan, at en mand ikke må give hånden til en fremmed kvinde. Hvis den danske kone en varm dag, iklædt T-shirt og shorts, spadserer hjem igennem kvarteret, står de unge indvandrere og råber 'luder' efter hende.
De kurdiske naboers teenage-døtre kommer kun ind på besøg i danskernes hus, hvis konen er alene hjemme, for de må ikke opholde sig sammen med en fremmed mand.
Vi taler om unge mennesker opvokset i Danmark ! Livet i sådanne forstadsghettoer tillader, at den fremmede kultur fortsætter ganske uanfægtet. En del af kvinderne går hjemme og forstår slet ikke dansk.
I Weekendavisen (den 9. juni) siger Ahmet Demir, at mange indvandrerdrenge fra arabiske lande har forkvaklede forestillinger om danske kvinders forhold til sex, og at der kræves meget for at ændre dem.
Uanset hvad koranen måtte sige, tyder det ovenstående på at luder/madonna-begrebet faktisk er relevant med hensyn til indvandrerne, sådan som Mette Thomsen (den 14. juni) hævder. Hun ser måske også klarere end de fleste, når hun lægger en stor del af ansvaret herfor på de muslimske kvinder.
At disse kvinder ikke bare er stakkels ofre, men snarere er meget aktive udøvere af undertrykkelse, fremgår uhyggelig tydeligt af Pia Fris Laneths artikel (Inf. den 23. juni).
Konklusionen af alt dette er, at vi står med et kæmpe problem med manglende integration - kulturmødet mellem os og de fremmede kommer ikke i stand.

Indvandrerpatriarken
Jeg går bl.a. ind for bedre børneinstitutioner og dermed for, at mødre ikke bare skal gå hjemme. Men på baggrund af de biologiske kønsforskelle (som er fakta) er jeg imod at tilstræbe 100 procent ligestilling.
Dét stempler mig nærmest som en ny Hitler. En indvandrerpatriark, der praktiserer 0 procent ligestilling, er derimod fredet mod kritik. Dét er ulogisk, og Liljas indlæg har ikke bragt os ét skridt nærmere den logik, som jeg efterlyser.
Hvis humanister opfatter indvandrere som ofre, der ikke må kritiseres, så ender vi dér, hvor danske kvinder nødes til at tilpasse sig de fremmedes kønsroller, og hvor den gennemsnitlige ligestilling i Danmark går tilbage.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her