Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. juli 2000

Sæt kunstneren fri
11. JULI - Digtet herunder er skrevet som reaktion på artiklen "Jeg prøvede bare at gøre noget selv," som blev bragt i Information den 7. juli. Artiklen handlede om kunstneren Franz Thomsen, der skal betale 95.000 kr. tilbage til sin a-kasse, fordi han lavede to udstillinger med sine værker, mens han var arbejdsløs.

Lev for helvede
Kunstnerglød
Definer:
Grænselande
Overskridere
Rastløse vandrere

Ingensland
Allesland

Hvem har gavn af en genial idé?
Avantgardisten?
Iscenesætteren?
Profitmageren?

En god idé er en gave
Til alle
Skabt af en ikke-tilfreds sjæl
En tilfreds skaber ikke

Kunstnergløden skabes i mørke
For at give lys
I
Ingensland
Allesland

Kun frie fugle kan flyve
kun levende være kunstnere

Eva Kjeldsen
Hørdumsgade 53, st. tv.
2450 Kbh. SV

Citaterne skal være korrekte
10. JULI - Knud Holt Nielsen havde den 5. juli et indlæg, hvor han citerede mig for ordret at have sagt, at "mennesker kun må handle ud fra deres tro og overbevisning, hvis de er omgivet af folk, der mener det samme."
I det oprindelige indlæg sagde jeg rent faktisk: "Mennesker handler på deres tro og overbevisninger. Det er ikke et problem, hvis de kun er omgivet af folk, der mener det samme."
Det er alfa og omega for en ordentlig debat, at man læser og citerer korrekt (og helt essentielt for en 'historiker' af profession?!).

Mette Thomsen
forfatter
Frederiksvej 37, 4. tv.
2000 Frb.

Omdøb gaden
12. JULI - Efter den belgiske sociolog Ludo de Wittes bog om mordet på Congos premierminister Patrice Lumombo i 1961 og omtalen i Information den 8.-9. juli må man spørge de kommunale myndigheder i København, om man stadig kan have en gade opkaldt efter en med-vider/medskyldig i mord (Dag Hammerskjöld, FN's daværende generalsekretær).
Burde gaden ikke omdøbes til Patrice Lumumbas Allé efter den myrdede?

Hans Thomassen
Thersvej 12
4220 Korsør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her