Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. juli 2000

Sort Sol
*Angående Klaus Lynggaards anmeldelse af Sort Sol på Forbrændingen (!):
Din anmeldelse var som svitset ud af min hjerne og mit hjerte. Koncerten var en stærk oplevelse af skønheden i konsekvent kompromisløshed!
Det suser for ørerne endnu, men jeg vil ikke have det væk.

John Reynolds
Galgebakken Vester 4-17A
2620 Albertslund

Fra Sydhavnen
4. JULI - Informations serie om Sydhavnen har sin egen på forhånd indbyggede logik, hvor en af konsekvenserne er at kalde på en arkitekt for lissom at lave en helhedsplan for området. Jeg har svært ved at se, hvorfor man ikke lige så godt kan opretholde den adskillelse der er nu. Hvilken glæde skulle jeg som beboer i Sydhavnen have af blive integreret i industrimiraklet?
Hvorfor skulle jeg have lyst til at vade rundt mellem koncernhovedkvarterer for Teledanmark, Nokia og Ericsson? Den slags byggeri er beregnet til at suse forbi på motorvejen og ikke så meget andet. Fri os fra arkitekter og helhedsplaner.
Og med hensyn til at disse koncerner skulle føle et særligt ansvar for noget som helst andet end deres aktionærer. Undskyld mig det er fuldstændig latterlig tanke, skal vi ikke bare synge "Sådan er kapitalismen"?
Afslutningsvis kunne jeg godt tænke mig at avisen lavede en artikelserie om hvor rædselsfuldt kvarteret omkring Sankt Hans Torv på Nørrebro er, med café'erne og modebutikkerne der ligger skulder ved skulder. Personlig flyttede jeg fra kvarteret til Sydhavnen for ni år siden da det begyndte at ligne et døgnåbent diskotekt om sommeren.

Christian Schmidt-Rasmussen
H/F Kalvebod 5
2450 Kbh SV

Uskånsomt
4. JULI - Det er dog en trist myte der åbenbart har dannet sig blandt unge mennesker: Oprindelig var Skåne svensk, så kom det godt nok under dansk herredømme, men blev, da Gustav Vasa var gået nedenom og hjem, tilbageerobret af svenskerne som Cecilie Banke skriver, oven i købet i klummen til et interwiew med en historieprofessor.
Nej, Skåne er oprindelig dansk, og skånsk en afart af dansk, som ligger lige så langt fra svensk som dens område lå fjernt fra det egentlige Sverige i kraft af uvejsomme mellemliggende strækninger. Da vi måtte slippe Skåne, blev vores hovedstad forvist fra midten af riget til et ligegyldigt randområde hvor den har befundet sig lige siden. Måske gik der ved samme lejlighed også andet tabt:
Der verserede i efterkrigstidens højskoleverden det rygte, at da skåningerne forsvandt som islæt i den danske befolkning tog de med sig den viljestyrke og beslutsomhed som senere har været en national mangelvare i afgørende politiske situationer (1864 med hensyn til fredsslutningen, 1945 med hensyn til Sydslesvig). En opfattelse som der er ansats til hos Grundtvig.
I sit store digt Nyaars Morgen gør han Skåne og Kullen til tegn på jordforbindelsen - styrken som sammen med lyset og varmen hører det ny liv til, folkelighedens genfødsel som også er hans personlige ditto.

Jørgen Elbek
Grindsnabevej2
8300 Odder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her