Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
8. juli 2000

Tørklæder 1
2. JULI - Mona Sheik forsøger i sin kommentar 30/6 at forklare muslimske kvinders brug af tørklædet. Samtidig får vi feminister og andet godtfolk en over næsen. Der er en ting jeg ikke forstår, Mona Sheik - når tørklædet er et udtryk for objektivisering og ligestilling af den muslimske kvinde: Hvorfor i alverden bruger muslimske mænd så ikke tørklæde? Eller de er måske i kraft af at være mænd på forhånd objektiviserede og ligestillede?

Annette Holmboe
Langetravs 2, 3220 Tisvildeleje

Tørklæder 2
4. JULI - Mette Thomsen spurgte: Har muslimske kvinder et medansvar for hvordan muslimske mænd opfatter og behandler vestlige kvinder? Mona Sheik har svaret, at Mette Thomsen,og hendes ligesindede,gør sig skyldige i et selvretfærdigt, vestligt snæversyn. Ifølge Mona Sheik er vi i vesten ofre for vores egne kulturelle begrænsninger. Dette er imidlertid et retorisk kneb, der ikke siger særlig meget, og den sørgelige konsekvens bliver, at Mona Sheik ikke selv formår at hæve debatten til andet end fordomme.
Det provokerer mit intellekt at Mona Sheik, i en debat om værdier og menneskesyn, henviser til empirien som garant for at man har et sandfærdigt kendskab til spørgsmålet. En gammel devise lyder; man kan ikke slutte fra er til bør. Hvorvidt muslimske kvinders tørklæder er kvinderundertrykkende eller ej, er ikke et empirisk eller kulturelt og religiøst spørgsmål, men et etisk. Det ville være befordrende for debatten, hvis Mona Sheik behandlede det sådan. Etisk kunne man formulere spørgsmålet således: Bør kvinder iklæde sig et tørklæde for at værne om sit værd? Og ligger en kvindes værd i at hun er kvinde, eller ligger den i at hun er et menneske?

Ann Lübbers
Frederikssundsvej 37, 3. th.
2400 Kbh. NV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her