Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

5. juli 2000

Giv os en barnlig røst
Reklamer... minder det ikke lidt om Kejserens Nye Klæder.
Selv om vi godt ved det, tillader vi alligevel de smarte skræddere bestandig at udøve deres velsmurte propaganda overalt i samfundet. Og betaler endda...
Tsk tsk tsk - giv os en barnlig røst.

Bo Richardt
Dagmarvej 5
3060 Espergærde

Kapitalismens dilemma
25. JUNI - Da den engelske fysiker Ernest Rutherford i 1919 var lykkedes med at gennemføre og påvise den første atomkernesønderdeling, kunne videnskaben nu gå i gang med at undersøge og udforske atompartiklernes bevægelse og opførsel.
Man foretog beregninger på grundlag af opstillede formler. Imidlertid måtte man konstatere, at resultaterne af disse beregninger viste sig at være i modstrid med de foreliggende fysiske kendsgerninger. Borgerskabets videnskabsmænd var ikke længere i stand til at lægge brikkerne på plads. Atomvidenskaben gik i stå.
Mogens Pihl, professor i fysik ved Københavns Universitet, forklarer sagen i sin bog Den moderne naturerkendelse (1963): "Selvfølgelig vil vi aldrig under studiet af livets fænomener med fysikkens metoder komme til en modstrid med den fysiske erkendelse; eller rettere: skulle vi møde en sådan modstrid, må fysikkens teorier modificeres i overensstemmelse hermed, på samme måde som de må tilpasses nye erfaringer på den egentlige fysiks område."
Altså: En ny tænkning må til. Måske en helt ny kultur?

Jørgen Strange
Krogebjerg 39
2720 Vanløse

Jantelovens åndsform
26. JUNI - Jantelovens 2. bud lyder: Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os. Og det efterlever Mette Thomsen jo på det smukkeste, når hun skriver:
"Mennesker handler - på deres tro og overbevisning. Det er ikke et problem, hvis de kun er omgivet af folk, der mener det samme. Men det er muslimerne ikke i Danmark."
Nej det skal guderne vide. Her er de omgivet af folk, der påstås at være kristne. Hvilket sjovt nok betyder korankyndige folk, som er skamløst uvidende med hensyn til, hvad der står om forholdet mellem kønnene i deres eget religiøse kildeskrift.
Jeg ved ikke meget om, hvad der står i Koranen, så jeg må tro muslimerne på deres ord, når de siger, at tørklædemoden ikke er dekreteret af profeten. Men bibelkyndig er jeg da og ved derfor, hvad apostelen Paulus, chef-ideologen i de første kristne menigheder, siger om sagen. Og er jeg end ikke enig med Paulus i et og alt, (han har bl.a. skrevet, at manden er kvindens hoved), så er det efterhånden lige før, jeg kan tilslutte mig hans tese om, at kvinden bør tie i forsamlinger.
N.B. Hvis hun ikke har andet at bidrage med end de fordomme, der flyder fra Mette Thomsens tastatur.
Som en bramfri kone af mit bekendtskab en gang slumpede sig til at sige i farten: "Jeg synes, man skal feje for sin egen dør, før man begynder at smide sten, efter andres glashuse."
Det var måske ikke så elegant formuleret som Mette Thomsens sofismer. Men meningen var god nok: Nemlig, at hvis man vil have en søsterlig snak med nogen om noget, så skal man ikke ikke indlede samtalen med at hælde en spand skidt ud over dem

Grethe Preisler
Skottegården 25
2770 Kastrup

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu