Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
26. juli 2000

Andre ønskedrømme
25. JULI - I sit indlæg "En snævrere union" (Inf. den 22. juli) giver Søren Winther Lundby, adm. leder i ja-organisationen Nyt Europa og medlem af SF, mig ret i, at afstemningen den 28. september drejer sig om en stadig snævrere union. En sådan er han tilhænger af, hvilket han er i sin gode ret til at være, og det er ærlig snak at skrive det.
Jeg har bare en anden mening, idet jeg ikke tror, det gavner et godt samarbejde, at man tvinger folk ind i et 'kollektiv med fællesøkonomi' og lader den overordnede styring være uden for den enkeltes ansvarsområde, fordi hele foretagendet er blevet for stort og uoverskueligt.
Det var ikke mit ærinde med mit læserbrev (Inf. den 15. juli) at diskutere dette, men at anke over, at valgforskere ikke adskiller deres forskning og deres politiske stillingtagen.
Det, som er EU's og altså også Nyt Europas erklærede mål, nemlig "en stadig snævrere union," det kalder valgforsker Ole Thonsgaard for skræmmebilleder fra nej-sigerne. Og så giver han tilhængerne gode råd om, hvordan de med "et klart budskab" skal få vælgerne til at se bort fra disse erklærede mål. For hvis vælgerne f.eks. bliver overbevist af Nyt Europa om, at det virkelig er mere union og yderligere integration, vi skal stemme om, så er Thonsgaard bange for, at det bliver et nej.
En stor del af den danske befolkning har nemlig ikke samme ønskedrømme om og tiltro til "den stadig snævrere union," som Nyt Europa og Søren Lundby har.

Aase Bak-Nielsen
JuniBevægelsen
Skalvej 14
9240 Nibe

Ikke et ordom Terry
25. JULI - I forbindelse med Københavns Jazzfestival har jeg forgæves ledt efter en anmeldelse eller blot omtale af festivalens ubetinget største navn, Clark Terry, der gav tre fremragende koncerter, hvor han - der er næsten 80 - spillede fuldt op til de langt yngre musikere i det reorganiserede Ernie Wilkins Almost Bigband (især i en fantastisk duet med Jens Winther).
Men nej, ikke et ord, hvorimod der var spaltevis af ofte negative anmeldelser af langt yngre og ubetydeligere musikere.
Det svarer sådan cirka til, hvis Torben Bille ignorerede en Bob Dylan-koncert for at gå ind og høre Østkyst Hustlers...

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her