Læsetid: 3 min.

Når voksne slås om børn

13. juli 2000

Voldelige forhold består ofte af to usikre mennesker, som mødes

Vold
Kresten Lidegård (KL) fra Foreningen Far påstår (Inf. den 27. juni) i sit indlæg "Det er fejt at slå", at hustruvold typisk sker efter samlivets ophør, og at årsagen er uenighed om børnene.
Jeg er et af de børn, de sloges om ved en skilsmisse, og boede i otte år hos min far. Flyttede til min mor som 14-årig. Flygtede fra familiestriden ind i ægteskab med en, som det viste sig, voldelig mand. Ingen børn.
Senere fik jeg barn med en alkoholisk mand. Jeg beholdt barnet ved skilsmissen, da faderen jo stadig drak. Inden et år opgav han sit samkvem. Senere var jeg frivillig hjælper i Grevinde Danner i ca. et år. Alt dette kan kun skrives, fordi det hele nu er fortid for mig.
Da jeg var barnet, var det mest forfærdelige at blive presset til at tage parti i de voksnes strid. "Det er synd for far, hvis ikke du hader mor!" Det gjorde jeg så. Siden blev det omvendt. Børnemishandling, kalder jeg det i dag. Det gav ar på sjælen.
Men vold i parforhold bliver sjældent anmeldt, fordi det kræver af den voldsramte, at hun i sin chokerede tilstand samtidig tager stilling til skilsmisse, og hvad deraf følger.
KL skriver, at demokrati i hjemmet vil afskaffe vold i parforhold. Men med den vrede og foragt, han udtrykker over for alle kvinder, er det svært at tro, han mener det.

Vant til svigt
Det voldelige forhold be-står ofte af to usikre mennesker, som mødes og forventer, at den anden skal opfylde deres umættelige behov for kærlighed og bekræftelse. To bortkomne børn, der er vant til svigt. Alkohol er ofte også med.
Han er på vagt over for alt, der kan tolkes som angreb på hans svage selvfølelse. Hun er lige så usikker og dækker sig bag en stærk facade. Ved et forkert ord, eller bare, når han er i dårlig stemning, langer han ud efter hende. Så bliver hun angst og begynder at krybe for ham. Det kan han naturligvis ikke lide. Det udløser flere bank. Inderst inde tror hun ikke, hun fortjener bedre.
Hver gang ender det med, at han bryder sammen. Hun trøster. Det er jo ham, det er synd for. De blå øjne dækkes diskret. Han behøver mig! Begges behov for omsorg og nærhed er plejet.

Et levende tøjdyr
Men har hun fundet sig i de første bank, bliver det kun værre. Næste gang er varslet kortere. Scenerne bliver stadig mere voldelige, til der sker noget forfærdeligt, eller forholdet brydes op. Han må lære at tage ansvar for sin egen vrede. Hun må indse, at ingen har ret til at slå hende.
KL mener, at løsningen er, at farmand får et levende tøjdyr: Barnet.
Men hvem vil tage ansvar for, at give værgeløse børn til en mand, der ikke kan styre sig selv? Når far slår mor, bryder verden sammen for barnet.
Delebørn er smarte for de voksne, men sjældent lykken for ungerne. De bruger alt for megen tid på at tilpasse sig forældrene og ofrer dermed deres egen barndom. Det er vigtigere for barnet at vide, hvor det hører til end at have begge forældre, hvis prisen er kiv og ufred.
Foreningen Far virker utroværdig på mig, når disse store, stærke mænd gemmer sig bag "børnenes behov for to forældre" samtidig med, at de sviner kvinderne til.
Elsker de deres børn (?), må de stoppe den unuancerede kamp mod børnenes mødre. De må selv tage ansvar for deres eget behov for at se børnene. Børnene kan ikke bære dem.
Demokrati er ikke, at holde børnene som gidsler mellem to forældre, der kun er enige om, at de ikke kan bygge noget op sammen. Så er der mere visdom i Kong Salomons dom: Den, der hellere giver afkald på barnet, end at skære det over, er den, der elsker det mest.
Hvis en sådan forælder må miste kontakt med sit barn, er det forkert og sørgeligt. Men barnet vil vide det inderst inde og opsøge ham før eller siden, selvom kontakten i mellemtiden måske kun består i små postkort og gaver til højtiderne, hvis intet andet lader sig gøre.
Vi kvinder er forskellige, gode og onde, men flest midt imellem - ligesom mændene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu