Læsetid: 2 min.

Forbyd landdistrikter?

2. august 2000

Svar til en cyklende københavner

Trafik
Det er let at have en mening om transport- og miljøpolitik, når man selv bor i København. Det gætter man hurtigt, at Mikael W. Bræstrup gør, når man læser hans indlæg "Nedlæg befordringsfradraget" (Information den 28. juli). Bræstrups indlæg placerer sig lunt i Informations almindelige mening, når det gælder miljøpolitik, bilisme mv. Andre meninger hører andetsteds hjemme, i Morgenavisen JyllandsPosten f.eks.

Von Andske dimensioner
Nu forholder det sig sådan, at vi er nogle (Informationslæsere), der bor uden for de store byer, i områder hvor den offentlige transport er umådeligt ringe. Og tilmed arbejder vi et stykke fra hjemmet, hvilket medfører ca. en times transport hver vej til stor ulempe for familielivet.
Når Bræstrup kalder det en "god forretning" at bosætte sig 60-70 km fra sit arbejde, udtrykker han et gniersk snæversyn af Joakim von Andske dimensioner!
Kan man virkelig forestille sig andre end Joakim von And snedigt lægge den smarte plan at flytte langt væk fra sit arbejde for at miste to timers familieliv hver dag og få refunderet, hvad det ca. koster at køre i og vedligeholde en bil (med en 1,4 motor, så vi frådser ikke!)?
En fornuftig miljøpolitik
Naturligvis ønsker vi også herovre i Vestjylland, at regeringen kommer med et udspil til en fornuftig miljøpolitik, hvor det ikke behøver at være dyrere at køre med de offentlige end at tage sin egen bil. Også vi kan se det absurde i, at der ikke gribes ind, når færgeruterne på Kattegat får lov til at 'nedlægge' Kalundborg havn med de allerbedste tilkørselsfaciliteter (inkl. tog) til fordel for Odden færgehavn, hvor bilister til færgen så kan køre i kø sammen med alle sommerhusgæsterne hver weekend.

Andet end baggårde
Vi ønsker da også, at regeringen og befolkningen i fællesskab kan indse det vanvittige i at tage bilen hen om hjørnet til bageren, eller tre km på arbejde inde i byerne, så vi ikke "drukner i røg og støj og møg".
Men forestil dig lige, Mikael Bræstrup, hvilke andre konsekvenser det ville have at ophæve det befordringsfradrag, der i dag gør det muligt for knap så bemidlede mennesker at flytte ud på landet, hvor deres børn kan vokse op i frisk luft og lege i andet end baggårde! Så ville vi være bombet tilbage til slutningen af 1800-tallet, hvor alle arbejderne måtte klumpe sig sammen i toværelses på broerne i København.

Alt under 20.000
Samtidig kunne vi så nedlægge alle byer på under 20.000 indbyggere - når der ingen beskæftigelse er i landsbyen, ville kun pensionister og de få landmænd, der er tilbage, have råd til at bo der.
Tænk lige på det, når I sidder derinde i hovedstaden, cyklister og politikere, og ønsker jer fri for "røg, støj og møj", der er også sociale og regionale hensyn at tage.
Nu håber vi så, at det er slut med altid at være os i Vestjylland og lignende steder, der skal stille op som prügelknaber, når en cyklende københavner skal have luft for sin harme.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu