Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. august 2000

Og nu var der lige aftalt bryllup
Når brylluppet er aftalt og gæsterne inviteret, er det pinligt, hvis bruden siger nej ved alteret. Ved euro-folkehøringen i Odense sammenlignede Marianne Jelved et nej den 28. sept. med sådan en pinlighed.
Men hvem har her aftalt bryllup? Aftalen fra folkeafstemningerne i 1992 og 1993 var jo netop, at der ikke skulle være noget brudepar Danmark-euro. Hvem er det så, der i smug alligevel har arrangeret giftermål og nu har røde ører? Ikke mig.

Anders Kock
Ryslingevej 24
Højbjerg

Den er gal hos Gyldendal
27. AUG. – Fysikprofessor Bent Sørensen beskriver den 26. aug., hvordan hans inviterede bidrag til Gyldendals Encyklopædi blev beskåret af redaktionen. Under søgeordet Vedvarende energi må læsere ikke blive informeret om at el-industri og statsmagt har strittet imod, mens græsrødders og andre tumpers vedvarende og energiske indsats har haft succes’er. Bent Sørensen anfægtes nu af mistanke om at de redaktionelle smagsdommere har haft lignende indflydelse på andre emneområder. Jo!
Artiklen efter søgeordet Alternativ medicin er næppe blevet censureret, for den er forfattet af en af den konventionelle medicins bedste støtter, ofte anvendt i den offentlige debat som modpol til ukonventionel medicins fortalere. Ingen af disse ville have skrevet som det nu er blevet nationalt encyklopædisk autoriseret. Alle parter er i grunden snydt. Fandens ærgerligt.
Mere ærgerligt er, at det næppe bliver ændret. Opsamlingsbindet, som snart skal i trykken, skal ikke bruges til at rette den slags fadæser. Det siger en pålidelig kilde, som også vedgår at redaktionen er blevet klar over at artiklen om alternativ medicin er en svipser.
Alternativ medicin opslaget så jeg i bind 1 for længe siden. Jeg har endnu ikke kunnet bekvemme mig til at anskaffe værket, hvornår skal man tro på hvad?

Palle Gad
Badstuen 19, Troense
5700 Svendborg

Censur på Gyldendal
28. AUG. – Bent Sørensen skriver i Information den 25. august om censur på Den Store Danske Encyclopædi. På »Leksikon for det 21. århundrede« har mange af de samme forfattere bidraget, der også har bidraget til Nationalencyclopædien, og reaktionen fra dem har hyppigt svaret til Bent Sørensens. En enkelt gik så langt som til at karakterisere Nationalencyclopædien som den mest traumatiske oplevelse i hans liv.
Det er klart, at den politiske censur ikke gør artikler upolitiske, men tvært imod giver en tyk politisk understrøm.
På Leksikon for det 21. århundrede har vi erkendt, at verden er dybt politisk, præget af modsætninger, og at den bedste måde at tackle den virkelighed på er at søge at præsentere flere forskellige holdninger og tilgange indenfor rammerne af samme artikel. Præsentere den mangfoldighed som verden er og lade læseren navigere imellem flere holdninger.

Albert Jensen
leksikonredaktør
Åboulevard 60, 2200 Kbh. N

Vore lange røde ører
27. AUG. – Man kunne altid genkende Carl Barks’ streg, skriver Ole Knudsen i sin udmærkede nekrolog over »den gode tegner.« Det gælder åbenbart ikke Informations billedredaktion, der har valgt at illustrere nekrologen med en illustration tegnet af hollænderen Daan Jippes, til overflod forsynet med teksten »Carl Barks i egen streg«!
Jeg håber, I har meget røde ører!

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her