Læsetid: 2 min.

Mysteriet om brystholderen

12. august 2000

Bh'ens genkomst i den kvindelige sommermode afslører for-skydninger i opfattelsen af krop, køn og kultur

Mode
Fra 70'erne og et stykke op i 80'erne var det almindeligt med t-shirts, toppe og sommerkjoler, der blot sad uden på kroppen og fulgte dens konturer. At kvinderne har smukt formede udvækster foran fremtrådte her blot som en mildt charmerende del af kroppens helhed.

En ideologisk praksis
Specielt ved den nyere udvikling er, at bh'en og afklædthed kobles sammen, også uanset størrelsen. Den brugtes i gamle dage mere selektivt - praktiske hensyn såsom bustens størrelse spillede tilsyneladende ind. Der er nu mere tale om en ideologisk praksis. Brystet er på ny blevet tabu. Og resultatet er et virvar af stropper i konflikt med hinanden. Antageligvis også et virvar af bh'er i klædeskabet for at have farver, der matcher.
Mine første reaktioner var en vis forvirring. Hvorfor lancerede modeskaberne dog ikke tøj med bredere stropper eller korte ærmer, så bh-behovet kunne tilgodeses på en mere elegant måde, tænkte jeg. Disse tanker er imidlertid afløst af filosofiske overvejelser. Elegance er ikke alt. Og snarere end et udtryk for ubehjælpsomhed er der nok i den modsigelsesfyldte blanding af afklædt og påklædt en griben tilbage til 80'er-punkens synliggørelse af undertøjet.

Gå på Glyptoteket
Men der er sket en reduktion af den individuelle, kvindelige krops visuelle tilstedeværelse i det offentlige rum. Mænd i en moden alder som mig oplever det som en forandring. En del yngre mænd kender ikke så meget andet. Vores problem er fælles: Hvad skal vi gøre for at få et generelt indtryk af, hvordan kvinders overkroppe egentlig ser ud eller for at generindre samme?
Et råd, som i hvert fald ikke er uanstændigt, er at gå på Glyptoteket i København og lignende steder og beundre de gamle græske statuer. Ja, den slags står ligefrem også opstillet i parker rundt omkring.
Tilbage til analysen. Som med al mode er der naturligvis tale om noget man "bare" gør, uden at det skal betyde noget bestemt.
Alligevel er modeskiftet fremkommet ved, at mange har valgt noget frem for noget andet. Skiftet faldt sammen med fremkomsten af et samfund med aida, som gjorde hippiedrømmene om fri seksualitet til mareridtsvisioner. Også af andre grunde (arbejdsløshed og alt det der) blev større checkethed, dvs. selvkontrol, gjort til et ideal. Bh'en gav symbolsk beskyttelse.
En beskyttelse, som kunne opveje det uundgåelige tab af sensualitet ved at være i sin krop i varmen i løs påklædning. Tænk, at det ene køn virkelig går rundt med stramtsiddende stropper både vandret og lodret også i den situation! Kompensationer udadtil i form af nedringning eller bar mave er jo først og fremmest sensuelle at se på for betragtende mænd, ikke primært for den der viser frem.

Korsettering som norm
Korsettering som norm for den kvindelige figur er genopstået. Findes der mandlige paralleller?
Ja, måske netop: Jakkesættets, kjolesættets og smokingens popularitet. Disse be-klædningsformer gør ligeledes kroppen mere monumental og geometrisk og udjævner individuelle træk. Er det ikke tankevækkende?
Mode sender endvidere signaler til andre. Nærliggende, at der opstod et behov hos yngre kvinder for at markere sig som forskellige fra deres mere flippede mødre. Et signal der, hvis det kunne tale, måske ville sige "vi er de anstændige", i lighed med muslimske pigers brug af tørklæde i omgivende fremmede kulturer.
Hvad siger kvinderne selv?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu