Læsetid: 3 min.

Vindfrikadeller

Debat
15. august 2000

Hvor bliver de transnationale støttekroner til nej-siden af?

ØMU
I Information 11. august skriver Hans Peter Dejgaard (HPD) fra den unionsglade organisation Nyt Europa i en kommentar til Junibevægelsens alternativer til EU: "Transnationale selskaber og valutaspekulanter kan ånde lettet op, for de har intet at frygte."
Skal man tro HPD er valutaspekulanter og transnationale selskaber altså p.t. hensat i en tilstand af frygt og bæven for ØMU'en. Rædslen skulle stå malet i deres øjne, medens de spændt holder vejret i håbet om et dansk nej.
Og Junibevægelsen, Enhedslisten m.fl. skulle følgelig være den internationale finanskapitals nærmeste allierede. Det er unægtelig en version af virkeligheden, der undrer mig. Hvis de transnationale finanskredse virkeligt er mine nærmeste allierede - hvor fanden bliver støttekronerne så af?
I stedet for offentlige EU-oplysningmidler i et samlet omfang på ca. 800.000 kr. - peanuts i sammenligning med det ja-siden råder over - burde jeg og mine venner i Enhedslisten jo have to- eller trecifrede millionbeløb til vores rådighed. Men ikke en krone har vi set fra de kapitalstærke venner, som vi ifølge HPD skulle have!
Og samtidig må man sige, at banker, pensionskasser, store selskaber såvel i ud- som indland, der har for vane at bedrive spekulation i såvel valuta som andre ting, er gode til at skjule deres frygt og bæven. Der er faktisk tale om et fantastisk cover-up, eftersom de alle offentligt anbefaler et ja, eftersom danske firmaer og banker fører ja-kampagne internt i forhold til deres medarbejdere og uddeler støttemidler til ja-siden!

Fiktiv frygt
I den forbindelse vil jeg gerne spørge HPD konkret: kender du et - bare et - transnationalt selskab med hovedsæde i et EU-land, som er imod ØMU'en?
Og hvordan kan det være, at de transnationale selskaber - f.eks. gennem European Roundtable - yder massiv indflydelse på EU-systemet og bakker op om ØMU'en, når selvsamme EU og selvsamme ØMU - ifølge dig - er vendt mod netop de transnationale foretagender?
Jeg er glad for, at Enhedslisten ikke har modtaget så meget som en krone i støtte fra transnationale selskaber.
Det er nemlig i sig selv en moralsk støtte til nej-kampagnen, som ikke kan købes for penge. Omvendt synes jeg nok, at HPD har et forklaringsproblem, eftersom virkeligheden - til forskel fra HPD's tankespind - klart dokumenterer, at det er Nyt Europa, der befinder sig i et dårligt, men kapitalstærkt, selskab. Hvilket må være et problem, hvis man ønsker at opretholde et image som progressiv.
For det progressive består fortsat i at bekæmpe de transnationale firmaer og de semi-statslige institutioner, der er sat til at forsvare deres interesser f.eks. EU og WTO.
Det progressive består samtidig i at sikre folk over hele verden så stor indflydelse på den førte politik og på eget liv som overhovedet muligt - netop på bekostning af det teknokratvælde som p.t. udfolder sig i EU - hvor befolkningerne qua ØMU'en sættes uden for indflydelse på væsentlige dele af den økonomiske politik.
En demokratisk og solidarisk verden, vil ikke blive skabt af en ny europæisk supermagt, der med HPD's formulering "tager et globalt lederskab," men derimod af almindelige mennesker kloden over, som sætter sig i bevægelse for en bedre verden, frigjort fra magtblokke og transnationale selskaber.
I sidste ende er EU, WTO og transnationale selskaber kun "realiteter," så længe man kan fastholde illusionen blandt verdens borgere om, at de er uomgængelige.
En illusion Nyt Europa aktivt bidrager til at opretholde, men som vil forvitre, når verdensbefolkningen har fået nok af social ulighed, ressourcemangel, miljøkatastrofer og krige skabt af de riges magtinteresser.
EU, WTO etc. er nemlig ikke "realiteter" en dag længere end befolkningerne i Europa og verden vil tillade dem at være det.
Vi har allerede set, hvordan det lykkedes en international bevægelse at forpurre "realiteten" WTO's topmøde i Seattle. Og det giver håb for fremtiden!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her